Mera uvođenja turističkog poreza za putnike na kruzerima  u Norveškoj dolazi u trenutku kada se zemlja suočava sa značajnim porastom njihovog broja u lukama, čiji je dolazak od 2010. do 2023. godine porastao tri puta, dostigavši čak 3.445 dolazaka godišnje.

Jedan od primera na koji se norveške vlasti oslanjaju jeste Island, gde se već sprovodi naplata turističkog poreza u iznosu od 1.000 islandski kruna, što je oko 7 američkih dolara po noćenju za svakog putnika.

Norveška bi tako mogla primeniti sličan model, ali sa određenim prilagođavanjima.

Prema predlogu, svaka opština u Norveškoj mogla bi sama da odredi visinu poreza, ali uz maksimalnu granicu od 5 odsto cene noćenja.

Prikupljena sredstva bi se koristila za izgradnju i održavanje turističke infrastrukture, kao što su vidikovci, parkirališta i druge javne površine, koje koriste kako turisti, tako i lokalno stanovništvo.

Mnoge norveške opštine podržavaju ovu inicijativu kao način upravljanja problemom prekomernog turizma, ali je predlog ipak naišao i na određene kritike.

Predstavnici hotelijerskog sektora ističu da gosti koji borave u hotelima nisu glavni uzročnici gužvi.

Po njihovom mišljenju, najveći izazov predstavljaju jednodnevni posetioci koji dolaze autobusima, automobilima i kruzerima, ostavljajući značajan ekološki otisak, a ne doprinoseći dovoljno lokalnoj ekonomiji.

Ovakav porez bi mogao pomoći Norveškoj da bolje upravlja izazovima koje donosi rastući turizam, ali i da osigura očuvanje prirodnih lepota i održiv razvoj lokalnih zajednica.

Dok se diskusija o uvođenju ovog poreza nastavlja, predlog otvara širu raspravu o tome kako balansirati ekonomske benefite turizma s njegovim uticajem na prirodne resurse i kvalitet života lokalnog stanovništva.

(M.A./EUpravo zato/tumagatin.rs)