Najromantičnija pešačka staza u Ćinkve Tereu, Italija, simbolično nazvana Via dell'Amore (Put ljubavi), biće otvorena posle 12 godina. Poznat je i tačan datum, 27. jul.

Ruta duga oko jednog kilometra vijuga oko niza od pet sela koja čine Ćinkve Tere koje se nalaze na Uneskovoj listi svetske baštine. Popločana staza nalazi se na samoj obali sa zadivljujućim pogledom na kopno i more. Ona ima 104-godišnju istoriju i budućnost koja u velikoj meri zavisi od očuvanja italijanskih pejzaža.

Ova ruta bila je zatvorena iz bezbedonosnih razloga – tačnije zbog klizišta koje je 2012. godine povredilo nekoliko turista iz Australije. Ovo je ukazalo na veliku potrebu za renoviranjem ovog područja.

Pre zatvaranja 2012. godine, zadivljujuća ruta je bila jedna od najpopularnijih staza u mreži staza od 130 km koje spajaju "pet zemalja" – Ćinke Tere.

Put ljubavi
Antonio Pisacreta / Zuma Press / Profimedia Pešačka staza u Ćinkve Tereu, Put ljubavi

Ironično, niko nikada nije planirao da izgradi "Put ljubavi". Danas, Riomađore i Manarola – "vertikalna" sela (dva od pet iz Ćinke Terea) smeštena na veličanstvenim stenama sa kućama koje su naslagane jedna na drugu kao pastelne kuglice sladoleda – privlače milione svetskih turista, jer svi žele da vide italijansku atrakciju u boji. Ali prvobitno su to bila jednostavna naselja farmera pomoraca (a ne ribara, kako se često pogrešno verovalo); povezana samo drevnom stazom preko strmoglavog vrha, tako da je bilo teško preći I da je komunikacija bila oskudna, a pride su dva mala sela govorila različitim dijalektima.

Zašto "Put ljubavi"?

Ali tokom izgradnje železničke pruge između gradova Đenove i La Specije krajem 19. veka, delovi kamene staze su uklesani u litice i bili namenjeni radnicima koji su nosili materijal i eksploziv za kopanje železničkih tunela uz pomoć magaraca.

Meštani su videli priliku da povežu dve podeljene staze. Fabricia Pecunia, sadašnji gradonačelnik Riomađorea, objašnjava:

"Oni su videli ovaj deo puta na strani Rionađorea, i ovaj drugi deo na strani Manarole, i zapitali se: 'Zašto ne bismo napravili vezu?' Izgradnja nove pešačke staze počela je 1920. godine, a završila se oko 11 godina kasnije. Moj deda Bricio Bonanini je bio jedan od ljudi koji su ga izgradili", kaže Pecunia.

Legenda kaže da je ova veza između dve stene postala mesto susreta zaljubljenih iz dva grada te otuda "Put ljubavi".

Kako će funkcionisati šetnja?

Broj posetilaca dozvoljen na stazi svakog sata je ograničen na 400 ljudi, a šetači moraju da rezervišu svoju kartu onlajn ili da je kupe na blagajni parka.

Sajt za rezervacije se trenutno ažurira, ali prema prošlogodišnjim informacijama, karte koštaju pet evra i uključuju ulaz u zamak Riomađore.

Ali zašto je bilo potrebno 12 godina da se ponovo otvori staza od 800 metara?

Ministarka turizma Daniela Santanče, koja će otvariti stazu kasnije ovog meseca, odgovara:

"Da li ste videli Liguriju? To je uzan region koji se strmo uzdiže od mora. Morali smo da upregnemo celu planinu i da se uverimo da je sve potpuno bezbedno".

"Sve je koštalo ukupno 22 miliona evra", dodaje gradonačelnik Pecunia, opisujući kako su različiti lokalni i nacionalni subjekti koji su bili uključeni morali da prikupe sredstva, dogovore plan, prođu kroz svu birokratiju i konačno izgrade sistem pojaseva, mreža i sidra kako bi sprečili odrone i zaštitili stazu, a da ne naruše njenu prirodnu lepotu. "A sada, ako odete, zaljubićete se u prizor", kaže Santanče. "Nije slučajno što se zove Put ljubavi."

(JA/Eupravo zato)