Evropski parlament mogao bi da odbaci pokušaj Brisela da smanji carine na američki izvoz, upozorio je visoki EU zakonodavac, što bi moglo ugroziti napore bloka da ublaži kaznene tarife Donalda Trampa na automobile.

Bernd Lange, predsednik Odbora Parlamenta za međunarodnu trgovinu, rekao je za Euractiv da nije siguran da li će poslanici podržati predstojeći predlog Evropske komisije o ukidanju carina na američke industrijske i prehrambene proizvode.

Nacrt predloga, koji Komisija planira da predstavi do kraja avgusta, potreban je da bi se ispunilo obećanje Vašingtona da smanji EU tarife na automobile sa 27,5 posto na 15 posto, stopu koja se primenjuje na većinu drugih EU proizvoda prema nedavno dogovorenom okvirnom sporazumu EU-SAD.

"Ne, nisam siguran da će Parlament usvojiti predlog. Na primer, nije mi jasno zašto je opravdano da proizvodi od čelika i aluminijuma koji idu iz EU u SAD imaju 50 posto carinu, dok bi iz SAD-a u EU trebalo da idu bez carine," rekao je Lange. 

Iskusni evroposlanik je takođe naveo da će odobrenje Parlamenta u velikoj meri zavisiti od konkretnih detalja predloga postavljajući nekoliko pitanja poput "Da li je ovo privremeno zakonodavstvo? Da li postoji klauzula o pregledu? I da li je vezano za nepredvidive događaje u SAD?"

Evropski parlament
Evropski parlament Foto: Alexandros Michailidis/Shutterstock

Prema zajedničkoj izjavi EU i SAD o dogovoru, objavljenoj prošle nedelje, od izvoznika iz EU se "očekuje" smanjenje carinske stope za automobile "od prvog dana istog meseca kada" se predlog uvede.

Komisija je argumentovala da predložena legislativa neće morati da bude odobrena od strane zemalja članica EU ili Evropskog parlamenta pre nego što Vašington snizi svoju tarifu na automobile.

"Samo faza predloga će pokrenuti potez SAD, tako da je naš doprinos, a ne rezultat, ono što je važno ovde," rekao je jedan visoki zvaničnik Komisije.

Komisija će slediti "običnu zakonodavnu proceduru," rekao je komesar EU za trgovinu Maroš Šefčovič novinarima prošle nedelje, dodajući da će to podrazumevati "puno uključivanje Parlamenta, a naravno i Saveta, da se postignu rezultati na koje smo se obavezali i koji su odraženi u zajedničkoj izjavi."

EU i SAD se dogovorile o 'okviru' za budući trgovinski sporazum

Šefčovič je takođe naveo da će predlog ublažiti "krvarenje" u evropskoj autoindustriji koja zavisi od izvoza, a koja se suočava sa sve većom konkurencijom kineskih električnih vozila, kao i sa Trampovim tarifama.

Maroš Šefčovič
Kandidat za komesara EU Maroš Šefcović prisustvuje saslušanju za potvrđivanje u Evropskom parlamentu u Briselu, 4. novembra 2024 Foto: NICOLAS TUCAT / AFP / Profimedia

SAD su drugi najveći izvoznik automobila iz EU nakon Velike Britanije, sa 758.000 vozila u vrednosti od 38,9 milijardi evra isporučenih preko Atlantika prošle godine, prema podacima Evropske asocijacije proizvođača automobila sa sedištem u Briselu.

Langeove izjave u utorak stigle su samo nekoliko sati nakon što je Tramp zapretio "značajnim dodatnim tarifama" američkim trgovinskim partnerima koji "napadaju" američke tehnološke firme kroz digitalne poreze ili regulative usluga.

Tramp i drugi visoki zvaničnici američke administracije, uključujući potpredsednika, više puta su kritikovali evropske digitalne zakone, tvrdeći da predstavljaju oblik "digitalne cenzure" i nepravedno diskriminišu američke tehnološke gigante poput Gugla, Epla i Mete.

U utorak je Komisija snažno branila svoje digitalne regulative i potvrdila "suvereno pravo" bloka da reguliše tehnološke kompanije koje posluju u Evropi.

"Evropski digitalni pravilnik nije deo našeg trgovinskog sporazuma sa SAD i nastavićemo sa sprovođenjem našeg okvirnog sporazuma," rekla je glavna portparolka EU Paula Pino novinarima.

Trampova pretnja takođe je izazvala gnev među evroposlanicima, a francuska centristkinja Mari-Pjer Vedren, koja takođe sedi u Parlamentarnom odboru za trgovinu, otišla je čak dotle da je optužila američkog predsednika za "ucenu".

(EUpravo zato.rs)