Sredstva od 50 miliona kojim EBRD kreditira projekat hitne sanacije železničkih pruga u Srbiji biće iskorišćena za nabavku materijala potrebnog za hitnu sanaciju železničkih koloseka u Srbiji, dok će projekat realizovati Infrastruktura železnica Srbije, uz pomoć Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.
Investicija ima za cilj unapređenje kvaliteta infrastrukture na železničkoj mreži Srbije, sa posebnim naglaskom na poboljšanju operativne brzine i sprečavanju iskliznuća iz šina.
Projekat ima za cilj da unapredi pouzdanost i bezbednost putničkih i teretnih železničkih usluga, čineći sektor privlačnijim i promovišući modalni pomak ka železničkom saobraćaju.
Ugovor o zajmu potpisao je ministar finansija Siniša Mali, dok su ugovor o projektu potpisali ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić i vd generalnog direktora Infrastrukture železnica Srbije Jelena Tanasković. U ime EBRD-a, oba sporazuma potpisao je Matteo Colangeli, direktor i regionalni šef EBRD-a za zapadni Balkan.
Vršilac dužnosti generalnog direktora Infrastrukture železnica Srbije, Jelena Tanasković, tom prilikom pojasnila je šta će Srbiji omogućiti ova sredstva.
"Kredit Evropske banke za obnovu i razvoj od 50 miliona evra omogućiće nam da nabavimo šine, pragove, tucanik i drugi materijal gornjeg stroja pruge, zahvaljujući čemu ćemo rehabilitovati oko 194 kilometra koloseka širom Srbije. Uz pomoć i podršku države mi danas realizujemo projekat sveobuhvatne modernizacije železničke infrastrukture, uključujući izgradnju brze pruge od Beograda do Subotice za 200 km/sat, a upravo Evropska banka za obnovu i razvoj nam je jedan od najznačajnijih partnera za izgradnju brze pruge od Beograda do Niša. Međutim, naš zadatak i cilj je da i na ostalim regionalnim i lokalnim prugama, koje nisu obuhvaćene ovim projektom modernizacije, unapredimo kvalitet železničkog saobraćaja, povećamo brzine vozova i bezbednost podignemo na viši nivo. Koloseci koje ćemo rehabilitovati u dužini od oko 194 kilometra, predstavljaju deonice na mreži pruga dugoj skoro 1.100 kilometara, na kojoj ćemo zahvaljujući ovim sredstvima razviti brži, bolji i bezbedniji železnički saobraćaj. Projekat će biti realizovan tokom naredne dve godine. To će doprineti da srpske železnice nastave modernizaciju i razvoj u skladu sa potrebama i željama građana, privrede i države Srbije, kako bi na mapi razvijenih evropskih saobraćajnica zauzele mesto kakvo i zaslužuju", kazala je Tanasković.
Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić, zahvalio se EBRD-u na ovom zajmu koji će, kako je naveo, "sigurno pomoći da lakše i brže saniramo koloseke na pojedinim deonicama, što je, uz obnovu i izgradnju novih pruga, posebno važno kako bismo obezbedili veći kvalitet i bezbednost železničkog saobraćaja".
Vesić je dodao da je Srbija dobila prvu brzu prugu u istoriji između Beograda i Novog Sada, koja će već 24. novembra biti produžena i do Subotice i tada će se od Beograda do severa Vojvodine brzim vozom „Soko" stizati za 70 minuta.
"U Srbiji je do sada rekonstruisano i modernizovano skoro 1.000 kilometara pruga. Najveći posao nas tek čeka, jer planiramo da izgradimo i modernizujemo oko 2.000 kilometara koloseka, kako bismo gotovo u potpunosti obnovili kompletnu železničku mrežu i ostvarili cilj , da naredne godine i decenije budu decenije srpske železnice", naveo je Vesić.
Mateo Kolangeli, direktor EBRD-a za zapadni Balkan, rekao je da je železnica prioritet EBRD-a kada je u pitanju jačanje transportnih veza u regionu.
"U tom kontekstu, ulaganje u rehabilitaciju železničke infrastrukture Srbije kroz ovaj zajam predstavlja ključni korak ka poboljšanju standarda, pouzdanosti i poverenja u železnički sistem. Želim da istaknem da je do danas potpisano blizu 1,1 milijardu evra finansiranja za srpski železnički sektor. Cilj je da se podstakne prelazak na železnicu kao izabrani vid transporta, unapredi svakodnevni život pojedinaca, podstakne ekonomski rast i doprinese zelenijoj budućnosti. Infrastruktura železnica Srbije je dugogodišnji partner Banke i zadovoljstvo nam je da proširimo saradnju na ovom važnom projektu", kazao je on.
EBRD je vodeći institucionalni investitor u Srbiji i do sada je uložio više od 9 milijardi evra kroz 362 projekta, od kojih je većina podržala privatni sektor.
Fokus Banke u Srbiji je na jačanju konkurentnosti privatnog sektora, tranziciji na zelenu energiju i održivoj infrastrukturi.
(M.A./EUpravo zato)