Belgija ima jedan od najimpresivnijih rekorda po pitanju tačnosti železničkog saobraćaja u Evropi, pokazuju rezultati "na papiru". U praksi, međutim, beleže se velika i učestala kašnjenja, što utiče na sumnju u verodostojnost ispitivanja.

U decembru 2024. godine, u istraživanju kampanjske grupe Transport & Environment, belgijski SNCB rangiran je kao treći najpouzdaniji železnički operater u Evropi, dok je u najnovijoj analizi Eurostata o tačnosti dalekolinijskih i brzih putničkih vozova u EU prošla još bolje - zauzela je drugo mesto na listi, ponovo iza Holandije.

Prema podacima, 88 posto belgijskih dalekolinijskih i brzih vozova klasifikovano je kao tačno u 2022. godini. U Rumuniji, koja se nalazi na dnu liste, samo je 20 posto vozova bilo na vreme.

Za regionalne i lokalne vozove, belgijski rezultat nije toliko sjajan u poređenju sa drugim zemljama. Belgija je na 12. mestu među evropskim zemljama u ovoj kategoriji, sa 91 posto železničkih usluga klasifikovanih kao tačne.

Železnička stanica u Belgiji
Železnička stanica u Belgiji Foto: Shutterstock

Noviji podaci ukazuju na rastući trend tačnosti belgijskih vozova. Ranije ovog meseca izveštavali smo da je tačnost domaćih vozova u Belgiji najviša u poslednje četiri godine, dostigavši impresivnih 93,8% u avgustu.

Da li otkazi vozova demantuju statistiku?

Međutim, nedavna analiza podataka o otkazanim vozovima od strane Infrabela, koju je sprovela novinska agencija Belga, dovodi u pitanje validnost statistike o tačnosti belgijskih vozova.

Prema Belgi, broj otkazanih vozova bio je izuzetno visok u prvih šest meseci 2025. godine, sa prosečno 4.070 otkazanih vozova mesečno. U februaru je čak 5.006 putničkih vozova otkazano, što čini 6 posto svih voznih linija.

Federalni poslanik Staf Aerts (Groen) tvrdi da ove statistike potkopavaju tvrdnje SNCB o tačnosti, jer podaci ne uzimaju u obzir otkazane vozove.

"Očigledno je dobro što su vozovi na vreme, ali to nije od velike koristi ako je to jednostavno zato što je manje vozova u saobraćaju. Ne pomaže vam kada čekate na peronu jer je vaš voz otkazan," rekao je Belgi i dodao da statistika takođe ne uzima u obzir dane štrajka.

U tim danima pružena je minimalna usluga, ali vozovi koji ne saobraćaju nisu evidentirani kao otkazani.

"Postoji više faktora koji objašnjavaju ukupne otkaze: na početku ove godine pojavile su se operativne poteškoće, naročito tokom određenih dana štrajka, kao i problemi sa dostupnošću voznog parka za međunarodne veze. Flota koja se koristi za ove usluge je ograničena i margine za zamenu su male u slučaju tehničkih kvarova," rekao je portparol SNCB za Le Soir.

Prema njihovom saopštenju, tačnost u avgustu ostala je iznad 90 posto i bila je bolja nego pre godinu dana, čak i kada se uzmu u obzir otkazi.

(EUpravo zato.rs)