Dok jedni završavaju u muzejima, a drugi dobijaju novi život kao neobični smeštajni objekti na platformama poput Airbnb-a, ogroman broj zastarelih aviona, tenkova, helikoptera i vozova ostaje - zaboravljen i prepušten zubu vremena.
Ova "groblja mašina" sve češće predstavljaju ozbiljan ekološki i logistički problem širom sveta.
Napukla krila prošlosti ostavljena da trunu
Od vojnih aviona u stepama Ukrajine i Rusije, do helikoptera u sibirskim bazama i starih autobusa u pustinji Arizone, širom planete mogu se pronaći ogromna smetlišta prevoznih sredstava koja su nekada bila ključna za industriju, vojsku ili transport.
Ovi napušteni giganti često ne mogu da se recikliraju u potpunosti, pa ostaju na otvorenom prostoru, zagađujući zemljište i podzemne vode toksičnim materijama poput ulja, goriva i teških metala.
Britanski primer: Groblje vozova u kamenolomu
Jedan takav primer zabeležen je ove godine u nekadašnjem kamenolomu White Moss u mestu Alsager, u engleskoj oblasti Češir.
Tamo se nalazi prava mala flota napuštenih dizel lokomotiva iz klase DB Cargo 60 - prvobitno dovedenih radi obnove i prenamene.
Međutim, projekat je, izgleda, obustavljen, a vozovi su ostavljeni da rđaju među korovom.
Globalni fenomen koji se širi
Groblja zastarelih mašina nisu nova pojava - najpoznatije takvo nalazište je Davis-Monthan baza u Arizoni, poznata i kao "Boneyard", gde se nalazi preko 4.000 američkih vojnih aviona.
Slični prizori mogu se videti i u Eritreji, gde su stari tenkovi ostali kao podsetnik na ratove, ili u Kazahstanu, gde nepregledna polja kriju delove svemirskih raketa iz sovjetskog doba.
Zaboravljeni otpad - ili buduće atrakcije?
Iako deluju kao problem, ovakve lokacije ponekad postaju i turistička atrakcija, posebno za ljubitelje istorije, mehanike ili industrijske arheologije.
Ipak, ekolozi upozoravaju.
Ukoliko se ne napravi sistemsko rešenje za odlaganje i reciklažu ovih mašina, svet bi mogao da se suoči sa gigantskim zagađenjem koje će generacije plaćati.
(M.A./EUpravo zato/punkufer.dnevnik.hr)