Tokom proteklih trideset godina, Češka se razvila u zemlju sa najvećom proizvodnjom automobila po glavi stanovnika na svetu. Godina 2024. bila je rekordna: u zemlji sa populacijom od deset miliona proizvedeno je više od 1,4 miliona vozila, skoro četiri procenta više nego prethodne godine. Međutim, početak 2025. godine doneo je pad – u prvom kvartalu proizvodnja je smanjena za 7,1 odsto.

Istovremeno, vojna industrija doživljava snažan uspon. Češke fabrike oružja su značajno proširile proizvodne kapacitete i ostvarile visok profit u poslednje tri godine. Prema rečima Aleša Roda iz Centra za ekonomsku i tržišnu analizu, udeo odbrambene industrije u češkom BDP-u, koji trenutno iznosi oko jedan odsto, mogao bi se višestruko povećati u narednim godinama.

"Naša skladišta su prazna. Ono što proizvodimo, čak se ni ne ohladi, a već je isporučeno", rekao je Rod za Dojče vele.

Teritorija današnje Češke Republike ima dugu tradiciju vojne proizvodnje koja datira još iz vremena pre Prvog svetskog rata. Tokom međuratnog perioda, ali i nakon Drugog svetskog rata, Čehoslovačka je bila jedan od vodećih svetskih izvoznika oružja, sa izvozom vojne opreme koji je činio i do deset procenata ukupnog izvoza.

Raspad Čehoslovačke 1992. godine doveo je do podele vojne industrije: proizvodnja tenkova i teške mašinerije ostala je u Slovačkoj, dok su industrije lakog naoružanja, municije, radarskih sistema i proizvodnje aviona ostale u Češkoj.

Rast nakon početka rata

Nakon početka rata u Ukrajini 2022. godine, češka vojna industrija je dodatno ubrzala svoj rast. Ponos češke vojne industrije, kompanija Aero, razvila je novi borbeni i trenažni avion Skajfoks koji će se koristiti za obuku ukrajinskih pilota na bombarderima F-16.

Oko 40 odsto proizvodnje čeških fabrika oružja namenjeno je Ukrajini, osnivaju se i zajednička preduzeća, dok se ukupno oko 90 odsto proizvodnje izvozi. Istovremeno, raste i potražnja za češkom vojskom: prošle godine, izdaci za odbranu su prvi put dostigli dva procenta BDP-a.

S obzirom na rast vojne industrije, prihodi vlasnika vojnih kompanija su takođe značajno porasli. Tako je Mihal Strnad, vlasnik Čehoslovačke grupe, skoro udvostručio svoje bogatstvo od prošle godine – sa 5 milijardi evra na 9 milijardi evra.

Pored proizvodnje municije, njegova kompanija je takođe vlasnik proizvođača vojnih vozila Tatra i trenutno zapošljava oko 14.000 ljudi.

Poređenja radi, najveći proizvođač automobila u zemlji, Škoda Auto, u vlasništvu Folksvagen grupe, zapošljava oko 20.000 radnika u svojoj glavnoj fabrici u Mladoj Boleslavi. Međutim, zbog prelaska na jednostavniju proizvodnju električnih automobila, očekuje se smanjenje broja zaposlenih u budućnosti.

Češke agencije za zapošljavanje već predviđaju da će veliki deo ovih radnika lako pronaći posao u vojnoj industriji, bez potrebe za značajnom prekvalifikacijom.

(EUpravo zato/DW)