Nemački automobilski gigant Volkswagen je saopštio da je spreman da razmotri proizvodnju opreme za nemačku vojsku kao deo šireg evropskog plana za jačanje odbrambenih kapaciteta.

Oliver Blume, izvršni direktor najvećeg evropskog proizvođača automobila, rekao je da kompanija još nije dobila konkretne ponude, ali da je spremna da "razmotri koncepte".

Njegov komentar dolazi u trenutku kada Nemačka ubrzava proces ponovnog naoružavanja, podstaknutog strahovima da bi Donald Tramp mogao da smanji američku podršku Evropi. Ova promena dovela je do toga da kompanije poput "Rheinmetalla" i "KNDS Group" prilagođavaju fabrike za proizvodnju auto-delova u cilju izrade naoružanja.

Prema ekonomistima, automobilska industrija u Nemačkoj trenutno raspolaže viškom kapaciteta, budući da je izvoz automobila iz te zemlje prepolovljen u odnosu na period pre pandemije.

Na pitanje da li je Volkswagen otvoren za proizvodnju vojne opreme, Blume je izjavio:

"Pre svega, mislim da su trenutne odluke u Nemačkoj i Evropi ispravne, jer moramo ponovo da investiramo u bezbednost. Trenutno ne vodimo konkretne razgovore o ulozi Volkswagena u tome, ali ako bi se pojavio koncept proizvodnje vojnih vozila, razmotrili bismo ga".

Dodao je da Volkswagen već ima ekspertizu u automobilskoj industriji i da može da pruži konsultacije i savete, ali da će glavne inicijative doći iz odbrambenog sektora.

Volkswagen beleži pad profita

Rastuća potražnja za vojnom opremom dovela je do snažnog skoka vrednosti akcija nemačkih odbrambenih kompanija, dok se pojedine fabrike automobila preusmeravaju na proizvodnju oružja.

U proteklih pet godina, prodaja novih automobila u Evropskoj uniji pala je sa 15,1 na 10,6 miliona, dok je godišnji izvoz nemačkih automobila opao za 50 odsto, na oko 1,2 miliona, zbog rastuće konkurencije iz Kine – koja je sada najveći svetski izvoznik automobila.

Sander Tordoir, glavni ekonomista Centra za evropske reforme, izjavio je da bi proizvodnja vojne opreme mogla da postane "nova poslovna prilika" za posrnule nemačke proizvođače automobila.

"Nemačka je izgubila polovinu neto izvoza automobila, tako da postoji dosta slobodnih kapaciteta koji se mogu iskoristiti za proizvodnju električnih vozila i vojne opreme", rekao je Tordoir.

Blumeove izjave dolaze u trenutku kada Volkswagen beleži pad profita od 15 odsto, uz upozorenje da će rast biti ravan nuli u 2024. godini, dok se kompanija prilagođava sve većoj konkurenciji kineskih brendova i procesu prelaska na električne automobile.

Kompanija se takođe priprema za moguće posledice Trampovih tarifa na uvoz iz Kanade i Meksika, gde Volkswagen proizvodi deo svojih vozila, dok istovremeno sprovodi drastične reforme koje uključuju ukidanje 35.000 radnih mesta kako bi ostala konkurentna na globalnom tržištu.

(EUpravo zato)