Evropska komisija nedavno je predstavila svoj godišnji izveštajo evropskom sistemu brzog uzbunjivanja Safety Gate za opasne neprehrambene proizvode. U izveštaju se daje pregled opasnih proizvoda prijavljenih u sistem prošle godine, sve sa ciljem bolje zaštite potrošača.
"Safety Gate je sistem brzog uzbunjivanja, to jest upozoravanja. Kada je jedan proizvod detektovan u jednoj državi članici Evropske unije, upozoravaju se druge države članice. Što se tiče izveštaja Safety Gatea, za period od 2024. godine izdato je 4.136 upozorenja za opasne proizvode", kaže Tanja Popović Filipović iz Centra za edukaciju i informiranje potrošača u Hrvatskoj.
Ono što ta uredba o sigurnosti proizvoda promoviše je upravo odgovornost privrednih subjekata. Ako sam privredni subjekt prepozna da su u pitanju opasni proizvodi, on treba da reaguje i prijavi ih.
Prodavnice same povlače svoje proizvode
"Građani kažu: ‘Puno je prijavljenih slučajeva, neću kupovati od tog proizvođača’, ali zapravo je suprotno. To znači da je neko došao do tog nivoa odgovornosti da sam prijavljuje opasne proizvode koji su na tržištu. To je pohvalno. Vidimo da neki lanci sami povlače svoje proizvode, izlaze u javnost i upozoravaju potrošače da ne kupuju te određene proizvode te ističu da će vratiti novac", govori Popović Filipović.
Smatra da privredni subjekti, ne svi, ali neki sprovode uredbu o sigurnosti proizvoda i da sami prepoznaju nepravilnosti te gledaju kako da zaštite potrošače. Međutim, ne može reći da je Hrvatsko tržište potpuno zaštićeno.
"Potrošačima se daju određen alati. Ono što je dobro je što ljudi reaguju kada prepoznaju opasne proizvode, ali ne smemo sve ostaviti potrošačima. Aktivizam građana je dobar, ali nećemo se svakodnevno igrati detektiva i detektovati što to ne valja", ističe Popović Filipović.
Potrebne su češće i strože kontrole
U izveštaju Safety Gatea 36 odsto zauzimaju kozmetički proizvod, a igračake oko 15 odsto. Radi se o nedozvoljenim sastojcima kao što je, na primer, nikal hrom. To su alergeni koji se potencijalno trebaju zabraniti ili istaknuti da potrošač to prepozna, naglašava Popović Filipović.
"Uredba i izveštaj treba da garantuju potrošačima sigurnost, međutim, mi smo izloženi proizvodima koji su izvan određenih područja i tu mogu nastati određeni problemi. Potencijalno se oni javljaju na tržištu Republike Hrvatske. Ne mora nužno potrošač kliknuti na internet prodavnicu izvan granica Evropske unije, te proizvode možemo naći i u našim prodavnicama", kaže.
(EUpravo zato/HRT)