Kako su Olimpijske igre u Parizu svečano zatvorene juče, čini se da je francuska ekonomija dobila podsticaj od priliva posetilaca i povećane potrošnje u sektorima kao što su hoteli, restorani i muzeji, izjavila je francuska ministarka turizma Olivija Gregoar.

Potrošnja na hotele u gradovima koji su domaćini Olimpijskih igara porasla je za 16 odsto u poređenju sa prethodnom godinom, dok je potrošnja vezana za posete muzejima i restoranima porasla za 25 odsto u odnosu na prethodnu godinu, kazala je ona francuskom listu La Tribjun Dimanš.

Nekoliko institucionalnih istraživanja sugeriše da će Olimpijske igre u Parizu značajno ojačati francusku ekonomiju u trećem kvartalu, nadmašujući političke neizvesnosti koje su se pojavile krajem juna.

Banka Francuske predviđa privredni rast između 0,35% i 0,45% za treći kvartal, u poređenju sa povećanjem od 0,3% u prva dva kvartala. Ovo sugeriše da bi se do 0,25% rasta moglo pripisati Olimpijskim igrama, pri čemu je ekonomska korist u velikoj meri vođena prodajom karata i medijskim pravima.

U julu je nacionalni institut za statistiku, INSEE, takođe prognozirao da će Olimpijske igre doprineti rastu francuske privrede sa 0,3% u septembarskom tromesečju i potencijalno dovesti do ukupnog rasta od 0,5%.

Pored toga, podaci kompanije Visa pokazali su da je potrošnja potrošača porasla za više od 20% tokom prvog vikenda Olimpijade u poređenju sa prethodnom godinom, pri čemu je potrošnja vezana za Olimpijadu u inostranstvu porasla za 29%.

Međutim, pun uticaj ovih dobitaka ostaje neizvestan zbog tekućih političkih izazova.

Glavni ekonomista Francuske Banke, Olivije Garnije, kaže da je još prerano da se vidi kako će ova neizvesnost uticati na odluke o zapošljavanju i investiranju, misleći na slabljenje političke pozicije premijera Emanuela Makrona.

Poboljšani ekonomski podaci

Nedavni ekonomski podaci pokazuju da je Francuska napravila pozitivne korake u ključnim oblastima, pri čemu je stopa nezaposlenosti pala na 7,3% u drugom kvartalu, u odnosu na 7,5% u prethodnom kvartalu, što je najniži nivo od trećeg kvartala 2023. godine.

U međuvremenu, godišnja inflacija je u julu porasla na 2,3% u odnosu na jun, nešto ispod procene od 2,4%. Iako je došlo do ubrzanja cena energije, rast cena usluga je oslabio. Ovaj razvoj događaja se smatra pozitivnim za drugu po veličini evropsku ekonomiju, uprkos tekućim političkim neizvesnostima koje će verovatno uticati na opštu situaciju.

Usred neočekivanog uspona francuske krajnje desničarske stranke, premijer Emanuel Makron pozvao je na parlamentarne izbore. Međutim, rezultat se vratio na njegovu centrističku stranku, jer nijedna stranka nije obezbedila apsolutnu većinu za formiranje vlade, što je dovelo do klimavog parlamenta. Ovaj rezultat bi potencijalno mogao da poremeti Makronovu politiku pro-rasta, uprkos njegovom uspehu u obezbeđivanju obećanja stranih investicija od 14,6 milijardi evra u maju.

Olimpijske igre u Parizu bi mogle, bar privremeno, da spreče pad poslovnog poverenja pošto je najveći svetski sportski događaj zasenio politička previranja.

Prema navodima Banke Francuske, poslovna neizvesnost u trećem kvartalu smanjena je na najniži nivo od poslednjeg kvartala 2023. godine, nakon skoka usled vanrednih izbora.

Francuska tržišta su i dalje loša

Uprkos znacima ekonomskog poboljšanja, francuske berze ostaju u padu zbog tekućih političkih neizvesnosti.

Referentni CAC 40 je pao za skoro 10% od parlamentarnih izbora u EU početkom juna, dok je indeks Euro Stokk 600 opao za 5% u istom periodu.

Francuski bankarski sektor je posebno teško pogođen zabrinutošću zbog potencijalnih političkih promena i njihovog uticaja na javne finansije.

U međuvremenu, francuske luksuzne potrošačke akcije su takođe imale probleme, pošto je globalno ekonomsko usporavanje umanjilo potrošnju, posebno u Kini. Nedavne rasprodaje na globalnom tržištu dodatno su pritisle francuske akcije.

Međutim, poboljšana potrošačka potrošnja i povećanje privrednog rasta mogli bi da utiču na zarade kompanije u trećem kvartalu.

Sektori koji bi mogli imati koristi od Olimpijade uključuju potrošačke akcije kao što su LVMH, Hermes i Kering. Avio kompanije kao što su Air Likuide i Air France takođe bi mogle biti zadovoljne.

(M.A./EUpravo zato/Euronews.com)