Učenje stranih jezika zauzima sve važnije mesto u obrazovnim sistemima širom Evrope, ali se pristupi i prioriteti studiranja značajno razlikuju među državama i vrstama škola. Dok su neki jezici u usponu među učenicima u opštem obrazovanju, drugi se više izučavaju u stručnim školama. Ujedno, broj učenika koji uče dva ili više jezika varira drastično, od gotovo svih u nekim zemljama, do gotovo nijednog u drugim.
Ovi trendovi ne govore samo o jezicima, već i o obrazovnoj politici, tržištu rada i kulturnim uticajima.
Takođe, broj učenika koji uče dva ili više stranih jezika znatno je viši u opštem obrazovanju nego u stručnim školama.
U Evropskoj uniji 60 posto srednjoškolaca u opštem obrazovanju uči dva ili više stranih jezika kao deo obaveznog školovanja. Za poređenje, taj procenat iznosi skoro 35 posto među učenicima u stručnom obrazovanju, koje priprema učenike za konkretna zanimanja, karijere ili profesije.
Engleski je i dalje, ubedljivo, najzastupljeniji jezik i u opštem (96 posto) i u stručnom obrazovanju (80 posto). Među učenicima u opštem obrazovanju, španski je bio drugi najpopularniji jezik koji se uči u školama (27,1 posto), zatim nemački (21,2 posto), francuski (20,8 posto) i italijanski (3,2 posto).
Kada je reč o učenicima u stručnom obrazovanju, nemački zauzima drugo mesto sa 18,1 posto, zatim francuski (14,1 posto), španski (6,6 posto), ruski (2,3 posto) i švedski (2 posto).
Kineski uči samo 0,5 posto učenika, a najveći procenat učenika koji uče ovaj jezik nalazi se u Francuskoj (1,4 posto), Luksemburgu (1,1 posto) i Italiji (1 posto). Skoro svi učenici u Francuskoj, Rumuniji i Češkoj uče dva strana jezika.
Izgleda da neke zemlje ulažu više napora u podučavanje stranih jezika nego druge.
Gotovo 100 posto srednjoškolaca u opštem obrazovanju u Francuskoj, Rumuniji, Češkoj, Slovačkoj, Sloveniji, Estoniji i Luksemburgu uče dva ili više stranih jezika.
Nasuprot tome, srednjoškolci u opštem obrazovanju u Portugalu (6,7 posto), Irskoj (10,4 posto), Španiji (22,4 posto) i Italiji (23,3 posto) imaju mnogo manju verovatnoću da uče dva ili više jezika.
Situacija je drugačija kada su u pitanju učenici u stručnom obrazovanju. Rumunija je jedina zemlja u kojoj skoro svi učenici u ovoj vrsti srednjoškolskog obrazovanja uče dva ili više jezika (97,2 posto). Slede je Finska (85 posto) i Poljska (78 posto).
Procenat učenika koji uče bar dva jezika je nula ili blizu nule na Malti (0 posto), u Španiji (0,1 posto), Grčkoj (0,1 posto) i Danskoj (0,9 posto).
(EUpravo zato.rs)