Rešenja timova „Nije kompot nego kompost" Prve tehničke škole iz Kragujevca, „Pančevo pametan grad" Mašinske škole „Pančevo", Elektrotehničke škole „Nikola Tesla" i Medicinske škole „Stevica Jovanović" iz Pančeva i „EcoBytes" Prve kragujevačke gimnazije za primenu nauke, tehnologije, inženjerstva, umetnosti i matematike, odnosno STE(A)M disciplina, za rešavanje lokalnih problema, odabrana su kao najbolja u konkurenciji deset timova u finalu.
Pomoćnik ministra prosvete za visoko obrazovanje Aleksandar Jović, obraćajući se učenicima i učenicama, rekao je da su svi finalisti izazova pobednici.
„Kroz timski rad učinili ste ono čemu teži naše obrazovanje, a to je interdisciplinarnost. STE(A)M izazov je prilika da usvojite nova znanja i veštine, ali i prilika da u praksi primenite ono što ste naučili iz više predmeta. Nadam se da će ovaj izazov ohrabriti i nastavnike i nastavnice da još više sarađuju u razmeni znanja iz različitih oblasti u cilju povezivanja gradiva različitih predmeta", istakao je Jović.
Tim „Nije kompot nego kompost" iz Kragujevca bavio se problemom velike količine biorazgradivog otpada u školskom dvorištu koji može biti pretvoren u koristan proizvod - kompost.
Oni su napravili roto-komposter sa veb aplikacijom za upravljanje kompostom od bio-otpada kojom korisnici mogu pratiti stanje komposta i primati obaveštenja o bilo kakvim neispravnostima, što ceo proces čini efikasnijim.
Tim "Pančevo pametan grad" izradio je inovativno rešenje koje obuhvata praćenje kvaliteta, temperature i vlažnosti vazduha, kao i brzine i smera vetra putem senzora.
Druga komponenta su upozorenja (alarmi) o rizičnim koncentracijama opasnih materija, koja se šalju korisnicima putem mobilne aplikacije za android uređaje u vidu notifikacija.
Tim "EcoBytes" iz Kragujevca takođe je radio na unapređenju kvaliteta vazduha u gradu. Rešenje ovog tima je bioreaktor koji predstavlja ekosistem jednoćelijskih algi smeštenih u staklenu posudu, koje proizvode kiseonik, u zamenu za ugljen - dioksid, čija je povećana koncentracija posledica zagađenosti.
Bioreaktor takođe poseduje solarni panel koji napaja pumpu i lampu neophodnu za njegov rad. Pobednička rešenja će nastaviti da služe lokalnoj zajednici iz koje dolaze, uz mogućnost primene i u drugim lokalnim sredinama.
„Sa sve bržim razvojem tehnologije, koji je trenutno predvođen razvojem veštačke inteligencije, otvaraju se potpuno novi frontovi primene u raznim oblastima. Ovaj STE(A)M izazov je upravo usmeren ka popularizaciji korišćenja tehnologije za rešavanje konkretnih svakodnevnih problema", istakao je direktor Fondacije Petlja Nebojša Vasiljević.
Portfolio menadžerka za digitalne inovacije u UNDP-u Jelena Ružičić, zahvalila se nastavnicima i nastavnicama na svoj podršci koju su pružili učenicima i učenicama u izradi inovativnih rešenja.
„Želim vam da nastavite da širite duh timske saradnje koji ste već pokazali, i da nastavite da razvijate znanje, kreativnost i maštu u STE(A)M disciplinama, rekla je Ružičić.
Za učešće u finalu izazova odabrano je deset školskih timova iz: Mašinske, Elektrotehničke i Medicinske škole iz Pančeva, Tehničke škole Pirot, Gimnazije ,,Svetozar Marković" iz Niša, Aleksinačke gimnazije, Gimnazije „Sveti Sava" iz Požege, Gimnazije Vrnjačka banja, i po dva tima iz Prve kragujevačke gimnazije i Prve tehničke škole Kragujevac.
Oni su imali osam nedelja da razviju svoja rešenja, a za to vreme su na raspolaganju imali finansijsku, mentorsku i stručnu podršku projektnih partnera za realizaciju svojih ideja.
Stručni žiri koji je izabrao tri pobednička rešenja činili su: Danijela Šćepanović, samostalna savetnica u Sektoru za digitalizaciju Ministarstva prosvete, Milan Simić, savetnik za razvoj u Fondaciji Petlja, Davor Đošan, rukovodilac IT sektora u UNDP-u, Zoja Kukić Đorđević, preduzetnica i Sara Oredić, konsultantkinja u High Tech Engineering Center (HTEC).
Tri pobednička tima nagrađena su jednodnevnom posetom relevantnim akterima startap ekosistema u Beogradu. Oni i njihovi nastavnici/ce, dobili su i vaučere za kupovinu kompjuterske opreme u iznosu od 300 dolara za svakog člana tima.
Pored tri pobednička rešenja, u finalu su predstavljeni i načini za rešavanje problema izlivanja reka pomoću senzora i IoT tehnologije, akustični senzori za smanjenje buke u školama, rešenje za zalivanje javnih zelenih površina na daljinu, aplikacija za procenu pogodnosti zemljišta za gajenje maline, rešenje koje nudi senzore za detekciju kvaliteta vazduha, kao i rešenje za praćenje budnosti vozača u cilju prevencije saobraćajnih nesreća.
STE(A)M izazov je organizovan u okviru projekta „Izgradnja ključnih računarskih kompetencija - ka radnoj snazi budućnosti", koji sprovodi Program Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP), u partnerstvu sa Ministarstvom prosvete i Fondacijom Petlja, uz podršku Vlade Republike Srbije.
Na konkursu, raspisanom u oktobru 2023. godine, prijavilo se ukupno 35 školskih timova iz cele Srbije, koji su uz podršku svojih nastavnika identifikovali probleme u svojim lokalnim sredinama i za njihovo rešavanje osmislili inovativna rešenja koja se baziraju na upotrebi podataka, uz primenu STE(A)M disciplina, kao i tehnologija poput veštačke inteligencije, interneta stvari (IoT), blokčejna i robotike.
(M.A./EUpravo zato)