Beč testira nove materijale za smanjenje letnjih vrućina.

Grad traži rešenja za sve toplija leta, pa je započeo zanimljiv eksperiment – testiranje asfalta koji se manje zagreva i propušta vodu.

Leti asfalt može postati prava peć, posebno u gradskim sredinama gde se beton i asfalt brzo zagrevaju i dodatno podižu temperaturu vazduha.

To nije samo neprijatno, već i štetno po zdravlje, naročito starijih osoba i dece.

Zato su gradske vlasti, zajedno sa stručnjacima sa Tehničkog univerziteta u Beču, pokrenule projekat ispitivanja novih vrsta asfalta.

Na biciklističkoj stazi uz obale potoka Lizingbah na jugu grada, postavljena su četiri različita tipa asfalta - jedan standardni i tri inovativna. Razlika je u boji, vrsti mešavine i vezivnom materijalu.

Ono što ih čini posebnim jeste to što propuštaju vodu i manje se zagrevaju.

Postojeći asfalt zatvara tlo - voda ne može da prolazi, što stvara velike bare posle kiše, a zimi led.

Leti, takve površine dodatno zagrevaju grad.

Novi asfalt, koji "diše", omogućava vodi da prodre kroz njega i tako hladi površinu.

Osim toga, pomaže prirodi da funkcioniše - biljke i drveće bolje rastu kada voda ne ostaje samo na površini.

biciklisti
Foto: Timelynx / Shutterstock.com

"Tražili smo nešto što je prijatno za vožnju biciklom, ali i za šetače s decom i one u kolicima. I naravno, dobro je za životnu sredinu", rekla je Uli Sima, član bečke gradske vlade zadužena za planiranje.

Na 80 metara staze ugrađeni su senzori koji mere temperaturu i vlagu. To će pokazati koliko novi materijali stvarno utiču na hlađenje okoline. Ako rezultati budu dobri, ovaj asfalt mogao bi mogao da se koristi širom Beča, posebno u delovima grada gde su letnje vrućine najizraženije.

"Želimo da dokažemo da ovakve promene mogu da pomognu da se grad rashladi", poručio je Volfgang Ablinger iz gradske službe za puteve.

Ispitivanja će trajati tri godine, a najbolja verzija ovog pametnog asfalta mogla bi da postavi nove standarde u urbanom građevinarstvu.

(EUpravo zato/Ekapija)