Uvoz polovnih automobila u Srbiju značajno raste.
Naime, u prvoj polovini ove godine uvezeno je oko 6.000 vozila više nego u istom periodu prošle godine. Gotovo 40 odsto tih automobila starije je od 15 godina, što izaziva sve veću zabrinutost zbog bezbednosti saobraćaja i zagađenja vazduha.
Ključni razlog za to, prema stručnjacima, jeste niska kupovna moć građana.
Od početka godine, u Srbiju je uvezeno skoro pet puta više polovnih nego novih automobila. Nove automobile najčešće kupuju firme, dok se većina građana odlučuje za starija, često i više od deset godina stara vozila.
Prema podacima Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova, od januara je prvi put registrovano oko 4.200 polovnih vozila mlađih od pet godina. Međutim, broj uvezenih automobila starijih od 15 godina i dalje je veći od broja prodatih novih vozila.
"Uvozimo previše starih vozila, najčešće po 'evro 3' i 'evro 4' standardima. Iako ta vozila mogu da prođu tehnički pregled, njihova mehanička ispravnost često je upitna jer se pojedini sklopovi i delovi ne proveravaju", upozorava Boris Ćorović iz Asocijacije uvoznika, prenosi RTS.
Evro 3 motori sve ređi, ali i dalje prisutni
Agencija za bezbednost saobraćaja, koja godišnje izda između 140.000 i 170.000 potvrda potrebnih za uvoz polovnjaka, navodi da je prosečna starost registrovanih vozila u Srbiji veća od 17 godina.
Dobra vest je da broj vozila sa "evro 3" motorima, koji važe za velike zagađivače, polako opada.
Ipak, Srbija je i dalje jedna od retkih zemalja koja ih još uvek uvozi.
"Raste broj električnih i hibridnih automobila koji su bezbedniji i imaju naprednije sisteme pomoći vozaču (ADAS). Ipak, statistike pokazuju da je uzrok nesreća u 99% slučajeva ljudski faktor, dok tehnički kvar učestvuje u svega 0,3% saobraćajnih nezgoda", kaže Milan Milojević iz Agencije.
Skuplji i novi i polovni automobili
Cene polovnih automobila u Srbiji nastavljaju da rastu, prateći trendove iz EU tržišta.
Zbog porasta tražnje u čitavoj Evropi, i kod nas su polovni automobili sve skuplji.
"Cene su ove godine porasle između 10 i 15 odsto, jer je i nabavka u inostranstvu značajno skuplja", ističe Vladimir Ćosić, direktor kompanije "Autolend Kompresor".
Stručnjaci savetuju oprez pri kupovini polovnih automobila.
Preporuka je da se detaljno proveri servisna istorija vozila i obavi temeljni tehnički pregled. Najsigurniji izbor su automobili kupljeni kao novi u Srbiji, sa što manjim brojem prethodnih vlasnika.
(M.A./EUpravo zato/rts.rs)