U četiri regije na severu Italije, Pijemontu, Lombardiji, Emiliji-Romanji i Venetu, od 1. oktobra 2025. godine stupaju na snagu nova ograničenja za ulazak dizel automobila koja ispunjavaju Euro 5 standard emisije.
Zabrane će važiti za italijanska i strana vozila, uključujući kombije i kamione, a odnosiće se na gradove sa više od 30.000 stanovnika. Iako su pravila zajednički najavljena, konkretne mere i kazne značajno se razlikuju od regije do regije, piše trans.info.
Pijemont: Sezonska, ali široko primenjena zabrana
U Pijemontu zabrana će važiti od 1. oktobra 2025. do 15. aprila 2026, a u narednim godinama od 15. septembra do 15. aprila. Ograničenje se odnosi na radne dane (od ponedeljka do petka, od 8:30 do 18:30) i obuhvata gradove kao što su Torino, Novara, Aleksandrija, Asti, Kuneo i Bjela.
Lombardija: Celogodišnja zabrana radnim danima
U Lombardiji zabrana važi tokom cele godine – radnim danima od 7:30 do 19:30. Praznici su izuzeti. Ograničenje se odnosi na mnogobrojne gradove, uključujući Milano, Vareze, Leko i San Đulijano Milanese.
Emilija-Romanja: Zimska ograničenja
U Emiliji-Romanji zabrana počinje 1. oktobra 2025. i traje do 31. marta svake godine. Tokom radnih dana, između 8:30 i 18:30, Euro 5 dizel vozilima je zabranjen ulazak u gradove sa više od 30.000 stanovnika u niziji reke Po i u širu oblast Bolonje. Druge opštine mogu dobrovoljno prihvatiti ista ograničenja.
Veneto: Najstroža pravila u zemlji
Veneto planira najstroži režim – potpuna zabrana saobraćaja za Euro 5 dizel vozila, svih sedam dana u nedelji, 24 sata dnevno, takođe od 1. oktobra 2025. Detalji o pogođenim zonama još nisu objavljeni. Izuzeci po vremenu dana ili sezoni nisu predviđeni.
Kazne i izuzeci
Za kršenje zabrane predviđene su novčane kazne od najmanje 168 evra. Ponavljaocima prekršaja može se izreći jednomesečna zabrana vožnje. Iako Italija nema centralizovani sistem ekoloških nalepnica, kontrola će se sprovoditi, i na vozilima sa stranom registracijom, koja nisu zaštićena od sankcija.
Mogući izuzeci su regionalnog karaktera, kao za oldtajmere. Još jedna opcija je sistem Move-In, u okviru kojeg se vozila opremaju GPS uređajima i ograničavaju na godišnji broj pređenih kilometara.
Nove mere su odgovor na dugotrajno loš kvalitet vazduha u dolini reke Po, koja redovno premašuje granične vrednosti Evropske unije za čestice prašine (PM10) i azot-dioksid (NO2). Cilj ovih restrikcija je da pomognu Italiji u ispunjavanju zahteva EU, kao i da poboljšaju javno zdravlje, prenosi trans.info.
(EUpravo zato/Energija Balkana)