Digitalna tranzicija je jedan od prioriteta Evropske unije, pa se sve veći broj javnih usluga, ali i reklama, seli na internet i šalje putem mejla.

To se predstavlja kao prilika za modernizaciju privrede i uštedu papira, međutim, grupa Keep Me Posted EU upozorava da takva praksa dovodi do digitalne isključenosti značajnog dela stanovništva.

Kampanju Keep Me Posted EU finansiraju industrije koje se bave proizvodnjom koverata, štampanjem, papirom i poštanskim uslugama, a podržavaju je i nevladine organizacije koje štite prava starijih osoba, osoba sa invaliditetom, sindikati i udruženja potrošača.

U izveštaju objavljenom početkom ove godine navodi se da su stariji građani, osobe sa invaliditetom, domaćinstva sa niskim prihodima i stanovnici ruralnih područja najčešće izloženi riziku da budu isključeni iz digitalne tranzicije.

Nedostatak digitalne pismenosti otežava obavljanje osnovnih poslova, poput popunjavanja poreskih prijava, pristupa medicinskim računima ili plaćanja računa za struju.

Samo  56 odsto građana imalo je digitalne veštine

U 2023. godini, samo 56 odsto građana EU imalo je osnovne ili napredne digitalne veštine. Finska i Holandija prednjače sa više od 80 odsto stanovnika koji su digitalno pismeni, dok su na dnu lestvice Rumunija (27 odsto) i Bugarska (35 odsto). Problem dodatno pogoršava to što veliki deo populacije nema jednostavan pristup internetu, na primer, u rumunskim selima internet ima tek 57 odsto domaćinstava.

Izveštaj naglašava da izbor papira umesto digitalnog formata nije uvek pitanje mogućnosti, već i lične preferencije. Neki preduzetnici i građani i dalje radije čuvaju papirne kopije važnih dokumenata.

Takođe se ističe, pozivajući se na istraživanje iz 2025. godine, da polovina građana brine zbog bezbednosti na internetu i mogućnosti krađe ličnih podataka, a mnogi osećaju i da su već previše izloženi ekranima.

S obzirom na to da EU trenutno izrađuje plan potrošačke politike za narednih pet godina, Keep Me Posted apeluje na Evropsku komisiju da u strategiji obezbedi da nijedan potrošač ne ostane zapostavljen. Ukratko, traže da se građanima ostavi pravo izbora i da cena usluge ne zavisi od toga koji format izaberu.

(EUpravo zato/Euronews)