Iako je obećavao suprotno, kineski modni gigant Shein je tokom 2024. godine dodatno povećao emisiju ugljen-dioksida za preko 20%, dostigavši rekordne nivoe.
Neprofitna organizacija Stand.earth proglasila ga je najvećim zagađivačem u industriji mode. Uz to, Shein je u Italiji i Francuskoj kažnjen milionskim iznosima zbog lažnog predstavljanja svoje posvećenosti održivosti.
Fenomen brze mode prisutan je još od 1990-ih, kada se pojavio koncept masovne i brze proizvodnje odeće po niskim cenama.
Termin "brza moda" prvi je upotrebila novinarka New York Timesa, En Mari Širo, osvrćući se na poslovni model brenda Zara, koji uspeva da osmisli, proizvede i plasira novi komad odeće za samo dve sedmice.
Brendovi poput Zare, H&M-a i Primarka dnevno izbacuju stotine novih komada odeće. Uz napredak digitalnih tehnologija, rađa se još ekstremniji trend - ultrabrza moda.
Shein, kao njen najistaknutiji predstavnik, svakodnevno dodaje do 10.000 novih artikala na svoju internet prodavnicu, sa čak 600.000 artikala u ponudi u svakom trenutku, po prosečnoj ceni od 10 dolara.
Niske cene kao osnova uspeha
Ključ uspeha brze mode leži u veoma niskim cenama. Mnogi brendovi grade sopstvene mreže dobavljača koji proizvode isključivo za njih.
Kolekcije se brzo razvijaju na osnovu podataka sa veb sajtova i aplikacija, kako bi se odgovorilo na potrebe tržišta. Influenseri i društvene mreže su glavni kanali promocije.
Iako jeftina, dostupna i trendi odeća privlači kupce, modna industrija ima ogroman negativan uticaj na životnu sredinu, odnosno, odgovorna je za čak 10% ukupne godišnje emisije CO₂ na globalnom nivou, što premašuje emisije avio i pomorskog saobraćaja zajedno. Troši ogromne količine resursa, uključujući 141 milijardu kubnih metara vode godišnje, a doprinosi sa 35% ukupne mikroplastike u okeanima.
Odeća za jednokratnu upotrebu
Veliki problem je i to što se oko 60% odeće odbacuje već u roku od godinu dana od proizvodnje. Dok se prirodni materijali razgrađuju, sintetička vlakna poput poliestera, najlona i akrila ostaju prisutna u životnoj sredini decenijama.
Očekuje se da će globalna proizvodnja tekstila porasti sa 109 miliona tona u 2020. na čak 145 miliona tona do kraja decenije.
Shein na vrhu liste zagađivača
Sheinov izveštaj o održivosti za 2024. pokazuje da je kompanija odgovorna za emisiju preko 26 miliona metričkih tona ugljen-dioksida - 23% više nego prethodne godine. Iako javno tvrdi da smanjuje emisije, brojke pokazuju suprotno. Organizacija Stand.earth u svom istraživanju navodi da bi Shein, kada bi bio država, bio na 100. mestu po emisijama, gotovo izjednačen sa Libanom.
Grinvošing i kazne u Evropi
Shein je kažnjen u Italiji sa milion evra zbog lažnog reklamiranja održivosti, što je klasičan primer takozvanog grinvošinga - lažnog predstavljanja ekološke odgovornosti.
Kompanija zadužena za distribuciju u Evropi, Infinite Styles Services, proglašena je odgovornom.
U Francuskoj je kompanija kažnjena sa čak 40 miliona evra zbog obmanjujuće prakse oko sniženja i promocija "zelenih" proizvoda. Istraga je otkrila da je Shein manipulisao cenama i doveo kupce u zabludu.
Francuska uvodi zakon protiv ultrabrze mode
Francuska, poznata po modnoj industriji, ali i rastućem problemu tekstilnog otpada, donosi konkretne mere. Od oktobra 2023. građanima se nudi državna pomoć za popravku odeće kako bi se smanjilo bacanje.
Senat je usvojio zakon koji cilja ultrabrzu modu. Uvodi se sistem ekološkog ocenjivanja proizvoda prema štetnosti po životnu sredinu - uključujući emisije gasova, potrošnju resursa i mogućnost reciklaže. Proizvodi sa najlošijim ocenama biće dodatno oporezovani: najpre do 5 evra po komadu, a od 2030. do 10 evra, uz ograničenje da porez ne sme preći polovinu maloprodajne cene.
Zakon predviđa i zabranu oglašavanja ovakvih brendova, kao i sankcionisanje influensera koji ih promovišu. Donji dom francuskog parlamenta već je jednoglasno podržao zakon, a konačna potvrda se očekuje na jesen.
(M.A./EUpravo zato/balkangreenenergynews.com)