Završena je i manifestacija Dani poslova u turizmu, koja je ove godine održana u šest hrvatskih gradova - Bjelovaru, Požegi, Virovitici, Osijeku, Sisku i Zagrebu. Istovremeno, veliki hoteli i hotelski lanci mesecima regrutuju potreban kadar.

"Trenutno smo u fazi dogovora s novim zaposlenima, kontaktiranjem naših stalnih sezonaca i praktično očekujemo da bi tamo negde do maja trebalo da imamo više-manje kompletiranu sliku što se tiče radne snage za ovu sezonu", rekao je za SEEbiz Matej Rukavina, direktor odeljenja ljudskih resursa jednog hotelskog rizorta.

Sezonce je mnogo lakše pronaći onima koji rade celu godinu.

"Jedna od boljih stvari je što smo već poslednje 2-3 godine u stalnom kontaktu sa sezoncima koji ostaju blizu nama, u pomoć kad imamo neke kongrese, konferencije", rekao je Marko Plavčić, direktor marketinga hotelske kompanije.

S druge strane, manji poslodavci u turističkim mestima svesni su da ih svaku sezonu čeka nova potraga.

"Neki kvalitetni radnici ostaju, ali opet veliki broj svake godine treba tražiti ispočetka. Dosta je teško, moramo da tražimo radnike iz trećih zemalja", navodi Anita Periš, voditeljka smeštajnog objekta.

Nude bolje uslove i veće plate

Boljim uslovima rada, pre svega povećanjem plata, poslodavci žele da na vreme osiguraju potrebnu radnu snagu.

"Mogu reći da će samostalni konobari u sezoni zarađivati između 1.400 i 1.600 evra neto, specijalisti na pozicijama kuvara između 1.600 i 1.800, dok na primer, pozicije u domaćinstvu, kao što su sobarice i čistačice zarađivaće otprilike 1.300 i 1.400 evra neto u letnjoj sezoni", rekao je Matej Rukavina.

Hotelijeri se trude da privuku i one koji tek ulaze na tržište rada.

"Gradimo osnove sa mlađim zaposlenima, studentima i srednjoškolcima, koji izađu iz svog obrazovanja i nastave da se zapošljavaju kod nas", rekao je Marko Plavčić.

Problem sa sezoncima izraženiji iz godine u godinu

Problem sezonske radne snage iz godine u godinu sve je izraženiji, ali nema kvalitetnog ešenja. Samo veliki poslodavci u turizmu, koji rade celu godinu, donekle mogu da zadrže kvalitetan kadar.

Radne snage i te kako će ove sezone trebati i na Kvarneru. Tamo se i u prva tri ovogodišnja meseca beleži rast broja dolazaka i noćenja, i ova destinacija već ovih dana beleži oko 10.000 gostiju.

"Na Lošinju je ovog vikenda bilo više od hiljadu, većinom vezanih za biciklističku trku i regatu koju smo imali. Sportska događanja i kongresi su glavni motiv dolazaka u ovom delu godine. Prema zakazivanjima u ovom prvom delu godine smo čak oko 15 odsto bolji. A što se tiče glavne turističke sezone, možemo reći da ćemo sigurno ponoviti rezultat od prošle godine. Najave su dosta dobre, pogotovo sa tržišta Mađarske, Poljske, Srbije i SAD", rekao je Dalibor Cvitković, direktor Turističke zajednice Malog Lošinja gostujući u Dnevniku HTV.

Kad je reč o radnoj snazi kaže da kao i većina destinacija, postoji problem radne snage.

"Osmadeset odsto radne snage nalazimo od radne snage koji su bili proteklih godina na Lošinju. Većinom su to iz zemalja bivše Jugoslavije. Ali i ovo produženje sezone nam olakšava pristup radnoj snazi. Ne tražimo više radnu snagu za nekoliko meseci nego za razdoblje od sedam-osam meseci. Što se tiče Lošinja, s radnom snagom smo osigurani za ovu sezonu", istakao je on.

(M.A./EUpravo zato/biznis.rs)