Danski maloprodajni gigant uvodi oznaku kojom se jasno stavlja do znanja koji su proizvodi iz Sjedinjenih Američkih Država. Ideja je da se pomogne prepoznavanje onima koji ne žele te proizvode.
Najveći danski trgovinski lanac, Salling Group, uveo je oznaku "crna zvezda" kojom označava američke brendove, ističući da to nije deo bojkota, već odgovor na zahteve potrošača koji žele da izbegnu američke proizvode.
Ova odluka dolazi u trenutku kada u Danskoj jačaju antiamerički sentimenti, što je posledica ranijih izjava bivšeg predsednika SAD Donalda Trampa o potencijalnoj kupovini Grenlanda.
Salling Group, koji drži 34 odsto tržišta i poseduje više od 1.400 prodavnica u okviru lanaca Bilka, Føtex i Netto, saopštio je da je reakcija potrošača razlog za novi sistem označavanja.
Generalni direktor Anders Hag objasnio je da su kupci pokazali interesovanje za evropske proizvode, pa će nova petokraka zvezda na elektronskim cenovnicima jasno označavati brendove.
"Ovo nije bojkot. Na našim policama i dalje će biti proizvoda iz celog sveta, uključujući i one iz Sjedinjenih Američkih Država", naglašava Hag.
Iako se ova praksa za sada ne primenjuje u supermarketima ostalih zemalja, lokalni mediji prenose da bi mogla postati deo šireg trenda.
SAD su im veća pretnja od Severne Koreje
Jorg Snek, osnivač RetailDetail-a, portala koji o ovome piše, smatra da sve veća svest potrošača o poreklu proizvoda može promeniti način kupovine.
"Ako američka vlada uvede carine na uvoz, to će sigurno izazvati reakciju. Ako, na primer, pakovanje američkih keksa poskupi za 25 odsto, većina ljudi će posegnuti za alternativom, i to važi za mnoge druge proizvode iz SAD-a", zaključuje Snek.
Anketom, koju je britanska kompanija za ispitivanje tržišta i javnog mnjenja YouGov sprovela u januaru ove godine, utvrđeno je da Danci smatraju da su im SAD veća pretnja od Severne Koreje.
Američki poslovni portal Fast Company piše da crna zvezda na cenama američkih proizvoda možda jeste mala, ali da može imati ogroman uticaj. Ako ovaj trend počne da se širi Evropom, to bi američke kompanije mogle da osete.
Podsećamo da su i u Švedskoj preko društvenih mreža formirane grupe kojima se poziva na bojkotovanje robe iz SAD-a. Kao razlog za to su istakli odnos Trampove administracije prema Starom kontinentu.
(EUpravo zato)