Nemci su pesimisti kada je u pitanju njihova životna situacija u narednom periodu, a i uopšte kada je reč o ekonomskoj situaciji u zemlji. Francuzi i Italijani su, međutim, pesimističniji od Nemaca, piše Dojče vele.

Ovo su neki od rezultata najnovijeg EI Future Consumer Indek-a, globalnog istraživanja u kojem je anketirano više od 23.000 potrošača. U Nemačkoj je u istraživanju učestvovalo 1.000 ljudi.

EI je skraćenica za Ernst & Ioung, jednu od četiri konsultantske kompanije u svetu u oblasti računovodstva i poreza sa 395.000 zaposlenih, od kojih je više od 11.100 u Nemačkoj. Prema istraživanju, veliki deo stanovništva u Nemačkoj zabrinut je zbog visokih ili rastućih troškova energije (86 odsto), troškova za hranu i kućne potrepštine (84 odsto), kao i troškova za benzin i druga goriva (69 odsto).

Jeftinije umesto brendiranih

Zanimljivo je da je 40 odsto prešlo sa brendiranih proizvoda na jeftinije, koje supermarketi i drogerije najčešće nude pod svojim imenom, zbog materijalne situacije. Potrošači u Nemačkoj zbog krize žele da smanje troškove za dostavu namirnica (49 odsto) i gotovih jela (48 odsto), članstvo u teretani (43 odsto) i troškove posete restoranima, pozorištima i bioskopima (40 odsto).

A kada su u pitanju usluge striminga, 34 odsto planira da uštedi. Samo uz svežu hranu više ljudi u Nemačkoj planira da potroši više novca (29 odsto) nego da uštedi (10 odsto), piše EI. Što se putovanja tiče, Nemci izgleda odustaju tek na kraju. Iako inflacija i ekonomska stagnacija pogađaju Nemačku, nemačka turistička industrija beleži rast tokom leta.

Prodavnica
YOHAN BONNET / AFP / Profimedia Žena kupuje u supermarketu

Prema podacima Nemačke turističke asocijacije (DRV), do kraja avgusta prihod je bio deset odsto veći nego u leto 2023. Da li će tako i ostati, naravno, neizvesno je.

"Ali ne smemo biti naivni. Ako negativni ekonomski trendovi zavladaju, ovaj razvoj neće zaobići sektor turizma", upozorio je direktor DRV Norbert Fiebig.

Nemci su pesimistični u pogledu budućnosti, navodi EI. Samo 26 odsto veruje da će im se životna situacija poboljšati u naredne tri godine. Nasuprot tome, 74 odsto veruje da će se situacija pogoršati (36 odsto) ili ostati ista. Pokazalo se da su Nemci posebno pesimistični u međunarodnom poređenju. Globalno, 40 odsto ispitanika očekuje da će im se životna situacija poboljšati, dok 28 odsto misli da će se pogoršati.

Istraživanje takođe pokazuje da su Evropljani znatno pesimističniji od ljudi u Aziji (bez Japana) i Severnoj Americi. Većina ispitanika u Indiji (79 odsto), Saudijskoj Arabiji (71 odsto) i Kini (67 odsto) veruje u poboljšanje svoje životne situacije, dok je u SAD svaki drugi ispitanik optimističan (50 odsto). Nasuprot tome, optimizam je znatno manji u Italiji (23 odsto), Francuskoj (15 odsto), a najmanji u Japanu (14 odsto).

Indija zrači optimizmom

"Evropa je u ekonomski teškom periodu i ljudi to jasno osećaju – i profesionalno i u privatnom životu. Poseban problem u ovom trenutku je što nema rešenja ili poboljšanja na vidiku, a mnogi u Nemačkoj, kao i u našim susedima, nezadovoljni su političkim odgovorima na ove izazove ", kaže Mihael Renc, šef odeljenja robe široke potrošnje i trgovine u EI Nemačka.

Nemačka znatno zaostaje za međunarodnim prosekom kada je reč o ekonomskoj situaciji u zemlji: samo 31 odsto ispitanika smatra da će se nemačka privreda oporaviti u narednih 12 meseci, dok 36 odsto veruje suprotno. Poboljšanje se ne nazire ni kada se uzmu u obzir zvanični podaci.

Berlin
Kav Dadfar 

Nemačka vlada je ove nedelje snizila svoju ekonomsku prognozu za 2024, predviđajući drugu godinu zaredom recesije. Ne svuda: na globalnom nivou, 40 odsto ljudi očekuje oporavak ekonomije njihove zemlje, u poređenju sa 29 odsto koji veruje suprotno.

U Indiji 80 odsto očekuje ekonomski uspon, u Kini (73 odsto) i Saudijskoj Arabiji (67 odsto) većina ispitanika je pozitivna, a u SAD 44 odsto ispitanika pokazuje više optimizma nego u Nemačkoj. Ipak, Nemci nisu najveći pesimisti ni na svetu ni u Evropi. U Italiji (22 odsto), Francuskoj (20 odsto) i Japanu (samo 12 odsto) ljudi veruju u ekonomski oporavak svoje zemlje.

(EUpravo zato/Poslovni.hr)