Trenutno je procedura registracije automobila prilikom preseljenja u drugu zemlju EU duga i komplikovana, jer ne postoji jedinstven zakon na nivou Unije. Zbog toga Evropska komisija predlaže sveobuhvatnu reformu pravila o bezbednosti na putevima i registraciji vozila, u okviru svojih napora za bezbedniju i održiviju mobilnost.

Jedna od ključnih novina je pojednostavljenje procesa prenosa automobila pri preseljenju u drugu članicu EU. Trenutno su pravila različita u svakoj zemlji članici, pa su građani koji se dugoročno sele u drugu državu obavezni da ponovo registruju svoje vozilo – što je često dugotrajan proces, posebno zato što su dokumenta još uvek u papirnoj formi.

Komisija predlaže uvođenje digitalnih saobraćajnih dozvola i potvrda o tehničkoj ispravnosti vozila, kao i povezivanje nacionalnih registara. Time bi se značajno ubrzala i olakšala procedura, a države članice imale bi pristup važnim podacima kao što su broj pređenih kilometara i ukupna kilometraža od proizvodnje – što bi pomoglo u suzbijanju prevara prilikom prodaje automobila.

"Današnja inicijativa predstavlja veliki korak ka bezbednijim putevima, čistijem vazduhu i jednostavnijem životu građana. Modernizacijom pravila o tehničkoj ispravnosti koristimo najnovije tehnologije, jačamo kontrolu i osiguravamo da naši propisi prate razvoj savremene mobilnosti", izjavio je Apostolos Cicikostas, komesar za održivi transport i turizam.

Još jedna važna novina jeste mogućnost da vozači dobiju potvrdu o tehničkoj ispravnosti u bilo kojoj zemlji EU, bez obzira na to gde je vozilo registrovano. Ove potvrde će važiti šest meseci i omogućiće veću fleksibilnost onima koji privremeno borave u drugoj državi članici.

Međutim, sledeća redovna tehnička kontrola moraće da se obavi u zemlji u kojoj je vozilo registrovano. Pojedine države članice mogu, ako žele, priznati tehničke preglede iz drugih članica i za duže vremenske periode.

Evropska komisija za sada nije predložila potpuno međusobno priznavanje tehničkih pregleda u celoj Uniji, navodeći kao razlog potrebu za dodatnom harmonizacijom propisa i razlike u cenama među državama članicama.

(EUpravo zato/Euronews)