Tvrdnja Ilona Maska da bi transatlantski tunel između Njujorka i Londona mogao da izgradi po ceni od 20 milijardi dolara, objavljena je na društvenoj mreži X, kao odgovor na objavu u kojoj je trošak sličnog poduhvata projektovan na čak 20 biliona dolara.
Mask je kratko odgovorio da bi Boring Company to mogla učiniti za 1.000 puta manje novca.
Projekat predviđa tunel dužine oko 5.600 kilometara koji bi bio najduži na svetu, daleko nadmašujući postojećeg rekordera - tunel ispod Lamanša, između Velike Britanije i Francuske, koji ima podvodni deo dug oko 50 kilometara, piše gradjevinarstvo.rs
Inače, izgradnja ovog tunela koštala je oko devet milijardi funti (približno 23,4 milijarde dolara u današnjoj vrednosti).
Ovaj ambiciozni plan oslanja se na tehnologiju vakuumskog tunela koji bi omogućio brzine od 1.930 kilometara na sat. Ideja sličnog projekta razmatrana je još rane 2000. ali je njena izvodljivost ostala upitna zbog visokih troškova i tehničkih prepreka.
Mask nije stranac u ovim inovativnim idejama.
Još 2013. godine predstavio je koncept "hyperloop" - sistem vakuumskih tunela koji bi omogućio prevoz brzinama od 1.100 kilometara na sat. Iako je nekoliko kompanija, uključujući Virgin Hyperloop, ostvarilo određene pomake, najveći postignuti domet do sada je bio test od 11,8 kilometara u Švajcarskoj, sa skromnom maksimalnom brzinom od 40 kilometara na sat.
Mnogi skeptici ističu da su prepreke poput regulative, finansiranja i integracije sa postojećim infrastrukturnim sistemima prevelike za realizaciju ovakvih poduhvata, a raniji Maskovi predlozi za izgradnju podzemnih tunela za Tesla automobile u gradovima poput Majamija i Los Anđelesa nisu ostvareni.
Dok Maskova tvrdnja o mogućnosti izgradnje ovog megaprojekta za "samo" 20 milijardi američkih dolara izaziva interesovanje, stručnjaci upozoravaju da nedostatak tehničkih dokaza i jasnih planova ostavlja mnogo pitanja bez odgovora.
Ipak, ako bi projekat uspeo, mogao bi da napravi revoluciju u globalnom transportu smanjujući vreme putovanja između dva kontinenta na manje od jednog sata.
(M.A./EUpravo zato/građevinarstvo.rs)