Amsterdamski aerodrom Shiphol (Schiphol), jedan od najprometnijih u Evropi, poručio je da će uložiti šest milijardi evra do 2029. u ono što je nazvao najvećim investicionim planom u svojoj istoriji.

"Naša infrastruktura je osnov naše usluge, ali trenutno je daleko od onoga što želimo da ponudimo našim putnicima kao kvalitetni aerodrom u Holandiji", rekao je izvršni direktor Shiphola Piter van Ood.

Prema njihovim procenama, u celoj 2024. očekuje se da će ukupno kroz aerodrom proći između 65 i 68 miliona putnika, dok će ukupan broj letova biti između 470.000 i 473.000.

Holandske vlasti su prošle godine pokušale da ograniče letove na oko 450.000 u pokušaju da ograniče buku.

Ipak, poklekli su pod pritiskom industrije i prigovorima EU koja je navela da bi prvo trebalo istražiti druge mogućnosti za smanjenje buke.

Avioni na amsterdamskom aerodromu Shiphol
Imago / Alamy / Alamy / Profimedia Godišnje kroz aerodrom Shiphol prođe između 65 i 68 miliona putnika

Shiphol se nalazi na pogodnoj lokaciji, a decenijama je važio za jedan od najvažnijih regionalnih trgovačkih centara. Ipak, kako opslužuje veliki broj ljudi, naravno da mnogi nisu zadovoljni svojim isksustvima zbog čega će se uložiti u njegovo poboljašanje.

U međuvremenu, možemo da se podsetimo nekoliko zanimljivosti o ovom impozantnom evropskom aerodromu.

Jedan od najvećih aerodroma u Evropi

Shiphol je počeo sa radom 1916. godine, a tada je služio kao mali aerodrom za vojne avione. Međutim, nije prošlo dugo pre nego što se značajno proširio. Već sledeće godine je bio jedan od najvećih u Evropi i od tada samo raste.

Za vreme Drugog svetskog rata je bio na meti nemačkih bombi, pa je Amsterdam morao posle ponovo da ga izgradi.

Danas ima šest pista i glavni terminal koji je podeljen na tri zone, svaka sa zasebnim gejtovima i pristaništima.

Sa više od 300 direktnih letova, važio je za najbolje povezan evropski aerodrom. Sve se to promenilo nakon leta 2022. kada nije bilo dovoljno radnika, letovi su odlagani, a putnici su redovno ostajali bez prtljaga. Čak su i zvaničnici aerodroma priznali da su loše poslovali te godine zbog čega su odlučili da ulože šest milijardi evra u proširenje kapaciteta. Ne samo što će biti izgrađeni dodatni gejtovi već će i postojeće prostorije biti renovirane. Više od 24.000 kvadratnih metara će biti osveženo čime će se dobiti dodatnih 5.000 kvadrata prostora za 23 prodavnice, restorane i ostale lokale koje su na usluzi putnicima.

Inače, na području aerodroma postoje dva hotela koja rade 24 sata dnevno.

Shiphol leži na dnu nekadašnjeg jezera

Jezero Harlemer je isušeno 1852, a prvi avion je sleteo na Shiphol 1916. Tehnički, aerodrom leži na dnu jezera, četiri metra ispod nivoa mora.

Grupa "Royal Schiphol" ne poseduje samo ovaj amsterdamski aerodrom već se u njenom stopostotnom vlasništu nalaze i aerodromi Roterdam Hag i Lelistad. Poseduju i 51 odsto aerodroma u Ajndhovenu, a deluju i u inostranstvu.

Na aerodromu se nalaze i polarni medvedi!

Ne misli se na stvarne polarne medvede već se tako zovu radnici koji zimi čiste sneg.

"Naši polarni medvedi se staraju o tome da na pistama nema snega i leda, što je pre moguće, tako da Shiphol može neometano da radi", navode iz uprave.

Legende o "glavnoj luci"

Shiphol znači "glavna luka", ali je mnogo više od toga jer uključuje razne vidove transporta - automobile, kamione, vozove i avione. Primera radi, brzi vod do Pariza saobraća 9 puta dnevno.

Veruje se da su mnogi brodovi potonuli na ovom mestu, pa se koristio izraz "Schip Holl". Schip i scheep znače brod, a hol grob u ovom kontekstu.

Inače, prvi putnici su leteli u otvorenim avionima, pa su morali da nose kožne jakne, kacige, pojas za spasavanje i rukavice. Dobijali su i flašu tople vode kako bi se zagrejali tokom leta.

(EUpravo zato)