Evropska unija (EU) opredelila je iznos od 134 miliona evra za modernizaciju, rekonstrukciju i elektrifikaciju deonice železničke pruge Niš-Dimitrovgrad. Finansijski paket obuhvata zajam Evropske investicione banke (EIB Global) vredan 100 miliona evra za obnovu železničke pruge Sićevo–Dimitrovgrad, elektrifikaciju i ugradnju signalizacije duž cele deonice Niš–Dimitrovgrad, kao i 34 miliona evra bespovratnih sredstava EU za izgradnju železničke obilaznice oko Niša.

Ovim investicijima znatno će se poboljšati železnički kapaciteti, bezbednost i kvalitet prevoza, kao i smanjiti saobraćajna zagušenja u Nišu. Time je podrška EU za ovu deonicu dostigla je 342 miliona evra, uključujući kredite EIB Global u vrednosti od 234 miliona evra i bespovratna sredstva EU od 108 miliona evra. Projekat se realizuje i zahvaljujući tehničkoj podršci EIB kroz program JASPERS i Investicioni okvir za Zapadni Balkan. Ona je obuhvatila detaljnu pripremu za obilaznicu oko Niša i pomoć pri realizaciji železničke veze između Niša i Dimitrovgrada.

"Kao deo ključne međunarodne transportne mreže koja Srbiju povezuje sa zemljama EU, ovaj projekat je od presudnog značaja za jaču regionalnu integraciju, podsticanje trgovinskih tokova i ubrzanje privrednog rasta. On će unaprediti kvalitet, raspoloživost i pouzdanost nacionalnih i prekograničnih železničkih usluga, istovremeno omogućavajući postepeni prelazak na zelenije vidove mobilnosti", navodi potpredsednik EIB Robert de Grot.

Bespovratna sredstva EU u iznosu od 34 miliona evra obezbeđena u okviru Investicionog okvira za Zapadni Balkan omogućiće izgradnju železničke obilaznice oko Niša. Cilj je da da se kroz integrisano planiranje u skladu sa standardima EU smanje zagušenja i unapredi funkcionalnost saobraćaja u Nišu.

"Ovaj projekat predstavlja ključni deo šireg investicionog programa Srbije za održivi transport, koji koristi snažnu podršku u okviru inicijative Tima Evropa, objedinjujući znatne finansijske resurse i tehničku ekspertizu. Železnička pruga Niš–Dimitrovgrad sastavni je deo železničkog Koridora 10, koji je pak pripada evropskom koridoru Zapadni Balkan – Istočni Mediteran, a koji povezuje srednjoevropske države sa najznačajnijim lukama na Jadranskom moru i morima istočnog Mediterana. Sva ova poboljšanja će ojačati regionalnu povezanost i doneti trajne koristi građanima i privredi širom Srbije", izjavio je ambasador EU u Srbiji Andreas fon Bekerat.

Nj.E. Andreas Von Bekerat
Nj.E. Andreas Von Bekerat, ambasador Evropske unije u Srbiji Foto: Goran Zlatković

Mali: Značaj je ogroman

"Rekonstrukcija železničke pruge Niš-Dimitrovgrad je veoma važan projekat za našu zemlju, kojim nastavljamo modernizaciju i unapređenje kvaliteta železničke mreže u Srbiji. Značaj te pruge je ogroman, ako se ima u vidu da je ona deo Koridora 10 i da predstavlja vezu između Srbije i Bugarske, kao i trasu kojom se kreću velike količine robe. Istovremeno, rešava se problem "niškog čvora", kao bitnog čvorišta na jugu Srbije. Nastavljamo razvoj Srbije i poboljšavamo kvalitet života u našoj zemlji, a uspostavljanje najmodernije železničke mreže je značajan stepenik u tom procesu", izjavio je Ministar finansija Srbije Siniša Mali.

Poboljšana infrastruktura duž ovog vitalnog železničkog pravca omogućiće povećanje brzine sa prosečnih 50 km/h na maksimalnih 120 km/h i pozitivno uticati na navike ljudi kada je reč o načinu putovanja, jer se očekuje porast godišnjeg broja putnika sa približno 170.000 na oko 550.000, a ukupnog teretnog transporta sa 3,2 na oko 6,2 miliona tona godišnje.

Ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Aleksandra Sofronijević je kazala:

"Zahvaljujući podršci Evropske unije i Evropske investicione banke, realizacija projekta Niš–Dimitrovgrad otpočela je krajem 2023. godine. EIB i EU nastavili su da podržavaju razvoj i izgradnju ovog infrastrukturnog projekta od visokog javnog značaja potpisivanjem novih ugovora o zajmu i dodeli bespovratnih sredstava, čime je stvoren ključni finansijski preduslov za kontinuirani nastavak modernizacije deonice pruge Niš–Dimitrovgrad, koja omogućava bolju povezanost sa TEN-T mrežom, što predstavlja ključni korak ka elektrifikaciji poslednje neelektrifikovane deonice Koridora X".

Ministarka Sofronijević izrazila je i zahvalnost EIB za stalnu podršku na projetku Niš-Dimitrovgrad i potvrdila posvećenost Serbije da u partnerstvu sa EIB razvija modernu i konkurentnu železničku mrežu koja podržava ekonomski rast i jaća tranzitnu ulogu Srbije u regionu jugoistočne Evrope.

(EUpravo zato)