Italijanska vlada trebalo bi da da konačno zeleno svetlo za projekat izgradnje mosta koji će povezivati Siciliju sa kopnenim delom zemlje vredan više milijardi, čime se nakon decenija razgovora otvara put za početak radova.
Viseći most dužine 3,6 kilometara, koji bi trebalo da bude među najdužima na svetu, prvi put je pomenut još krajem šezdesetih godina prošlog veka, kao deo napora za razvoj siromašnijeg juga Italije.
Desničarska vlada premijerke Đorđe Meloni proglasila je projekat prioritetnim i planira da u narednih deset godina izdvoji 13,5 milijardi evra za izgradnju mosta i prateće infrastrukture.
Ministar infrastrukture i lider Lige Mateo Salvini najavio je da će nakon odluke otputovati na lokaciju gde će most biti izgrađen.
Projekat "Most preko Mesinskog moreuza" dodeljen je konzorcijumu Eurolink putem međunarodnog tendera. Konzorcijum predvodi Webuild, najveća italijanska građevinska kompanija, a članovi su i španski Sacyr i japanski IHI.
Prema podacima kompanije Mesina Strait, koja nadgleda projekat, odobrenje vladinog komiteta omogućiće početak pripremnih radova, uključujući arheološka i geološka ispitivanja. Takođe će biti omogućena eksproprijacija zemljišta.
Prošle nedelje, Salvini je izjavio da će biti potrebna i potvrda državne revizorske institucije pre nego što odluka Međuministarskog odbora za ekonomsko planiranje i održivi razvoj (CIPESS) stupi na snagu. Izvor blizak situaciji rekao je da bi taj proces mogao da potraje nekoliko nedelja.
Razlozi za zabrinutost
Projekat izgradnje mosta naišao je na žestoke kritike, ne samo zbog činjenice da se gradi u seizmički aktivnom području, već i zbog bojazni da bi mogao biti rasipanje novca, uništiti pejzaž i omogućiti kriminalnim organizacijama kao što su Koza Nostra i 'Ndrangeta da se infiltriraju u radove i ostvare ogromnu zaradu.
Pojedine građanske grupe vode kampanju protiv izgradnje, nazivajući most nepotrebnim, dok su ekološke organizacije ove nedelje podnele žalbu Evropskoj uniji zbog mogućih ozbiljnih posledica po životnu sredinu.
Ipak, most ima snažnu podršku onih koji smatraju da bi brza železnička i drumska veza, kao zamena za trenutno prelaženje trajektom, značajno doprinela razvoju Sicilije i ostatka siromašnijeg juga Italije.
Webuild trenutno realizuje projekte širom sveta, uključujući i gigaprojekat NEOM u Saudijskoj Arabiji. Sacyr je učestvovao u proširenju Panamskog kanala, dok je IHI radio na visećem mostu Akaši u Japanu i Osman Gazi mostu u Turskoj.
Prema procenama Webuilda, izgradnja bi mogla otvoriti više od 100.000 radnih mesta. Kompanija Mesina Strait navodi da se završetak mosta očekuje 2032. godine.
(EUpravo zato)