Prošlog meseca registrovano je ukupno 212.197 novih električnih vozila na teritoriji Evropske unije, ili 14 odsto više u odnosu na septembar 2023. godine, pokazali su podaciJATO Dinamics-a za 28 evropskih tržišta (EU+EFTA+UK).

Tržišni kolač prema vrsti pogona prošlog meseca je izgledao ovako: hibridi – 33,7 odsto (prvi put sa najvećim brojem registracija); benzinci – 29,4 odsto; električni automobili - 19,1 odsto; dizelaši – 8,3 odsto; plug-in hibridi – 7,3 odsto i ostali – 2,1 odsto.

I pored više nego solidnog rasta broja prijava u septembru, ukupan broj registrovanih elekrtričnih automobila za devet meseci ove godine manji je za tri odsto nego u istom periodu prošle godine. Tačnije, na 28 evropskih tržišta za koja se vodi statistika, za devet meseci zabeleženo je 1,43 miliona registrovanih jedinica. Dakle, električni automobili čine blizu petine evropskog tržišta.

Analitičari kažu da je teško sa sigurnošću reći da li će ova vozila zavisna od plug-in-a nastaviti na pozitivnoj putanji koju su imali u septembru, ali mesečni rast registracija je dobrodošla vest — posebno imajući u vidu da potrošači još uvek imaju rezerve u pogledu usvajanja električnih automobila.

Možda će se ova godina za industriju električnih automobila završiti na pozitivnoj nuli, ali rast treba očekivati već sledeće godine. To se može očekivati pre svega zbog nadolazećeg talasa manjih i pristupačnijih modela, većeg uvoza kineskih modela, vraćanja podsticaja u Evropi i što je veoma važno – prodaje serijskih vozila.

Tesla - nedodirljivi vladar 

I pored toga što je broj registracija Tesla Model I manji za 22 odsto u odnosu na prošlu godinu, američki bestseler je i ove godine nedodirljivi vladar evropskog tržišta električnih vozila, jer su drugi slabo odgovorili na zahteve tržišta. U godini kada je isporučeno 44.300 modela i manje, rivali se nisu usudili da privuku svoje kupce.

Međutim, američki proizvođač potpuno električnih automobila nadoknadio je prodaju ove godine osveženim modelom 3, koji je isporučio 21.300 jedinica više nego u istom periodu prošle godine. Sve u svemu, Tesla je i dalje brend broj jedan u Evropi kada su u pitanju električna vozila, bez obzira na to što je ove godine broj registracija manji za 10 odsto.

Najmanji Volvo model - EKS30, obezbedio je treću poziciju, što potvrđuje činjenicu da je cena važna kupcima. Ovaj model će uskoro biti još pristupačniji, jer se proizvodnja seli iz Kine u Belgiju. Proizvođači još čekaju povratni puls sa tržišta, jer aduti u malim formatima kao što su Citroen e-C3, novi Reno 5 i Reno 4 tek treba da uzdrmaju Evropu, piše Klix.

Tržište takođe očekuje rast Volksvagen ID.7, novog Senika, Ford Eksplorer EV, novog Pežoa e-3008 sa rekordnim dometom od 700 kilometara i predstojeće Škode Elrok. Ne treba zaboraviti ni najezdu kineskih modela, koji će pristupačnijim modelima početi da “gađaju” Evropu.

(Eupravo zato/Klix)