Sve češće i intenzivnije letnje vrućine, uzrokovane klimatskim promenama, postaju ozbiljan izazov za infrastrukturu evropskih gradova. Ekstremne temperature utiču na funkcionisanje javnog prevoza, izazivajući kvarove na šinama, signalizaciji i vozilima, što dovodi do zastoja, kašnjenja i smanjenja bezbednosti putnika. Ovi problemi posebno pogađaju stare metro sisteme, koji nisu projektovani za ovako visoke temperature.

Stanovnici Brisela koji redovno koriste metro linije 2 i 6 u poslednjih nekoliko dana suočavaju se sa porastom tehničkih problema, kvarova i zastoja u poslednjim nedeljama. Prema rečima operatera javnog prevoza STIB/MIVB, to je delimično posledica visokih temperatura. Metro mreža STIB/MIVB u Briselu trenutno se suočava s izazovima modernizacije: većina prekida je rezultat tehničkih kvarova na najstarijim modelima metroa, starim skoro 50 godina.

"U nekim slučajevima, problemi su izazvani habanjem koje je ponekad nevidljivo. Ekstremni vremenski uslovi, poput nedavnog toplotnog talasa, predstavljaju dodatno opterećenje koje može da presudi da li će doći do kvara ili ne", rekao je portparol STIB/MIVB-a Loran Vermerš za The Brussels Times.

U mnogim slučajevima, osnovni uzrok kvarova nije bila vrućina, već istovremeni kvar istih komponenti u različitim vozovima. Ovo nije neuobičajeno: pojedini serijski modeli metroa su iste starosti, pa svi imaju iste delove koji zahtevaju održavanje u približno isto vreme. Iako je teško tačno utvrditi koliki je uticaj imala vrućina s početka jula, toplotni talas je možda bio poslednji okidač zbog kojeg su starije komponente pregorele u roku od samo nekoliko dana. 

Brisel javni prevoz.jpg
Foto: EUpravo zato/J.N.

Takođe, beleži se sve veći broj incidenata sa osobama na šinama, više od 400 tokom 2024. godine, i to najčešće upravo na pomenutim linijama. Čak i ako osoba brzo napusti šine, prekid saobraćaja može da traje i 20 do 30 minuta, jer mora da se isključi napajanje i pregledaju šine pre nego što metro ponovo krene.

Prevencija i modernizacija

STIB/MIVB se fokusira na prevenciju i pojačanu kontrolu kako bi se ovaj problem smanjio, a testira se i postavljanje platformskih zidova kao trajno rešenje koje fizički onemogućava pristup šinama. Zbog starosti metro infrastrukture, povremeni problemi sa skretnicama i šinama su takođe česti. Opsežan program modernizacije metroa (koji uključuje ulaganja u novu signalizaciju i skretnice) je u toku, ali se njegova realizacija odvija sporo jer metro ne može često da bude van funkcije.

"Za zamenu skretnica potrebni su nam produženi vikendi bez saobraćaja, što organizujemo tri puta godišnje. Bez obzira na uzrok prekida, često su potrebne promene u saobraćaju da bi se ponovo uspostavila redovna linija. U praksi to može da znači da svi putnici moraju da napuste voz jer se jedan metro preusmerava da bi pojačao saobraćaj u suprotnom pravcu", rekao je Vermerš. 

Evropski gradovi i "toplotna opterećenja" u javnom prevozu

Sa sličnim problemima suočavaju se i druge evropske prestonice. Vrlo visoke temperature u Parizu su uzrokovale istezanje šina i električnih vodova, što je prouzrokovalo ograničenje brzine, otkazivanje nekih vožnji i prekide u metro i RER sistemu. Kao odgovor, lokalni operatori postavili su zonašku belu šinu, pojačano nadziranje infrastrukture i ugradnju klimatizacije u vozove, trenutno 48 posto metroa ima hlađene vagone, u planu je da do 2035. godine svi budu opremljeni.

Vozovi na železničkoj stanici u Parizu u Francuskoj
Vozovi u Francuskoj Foto: EUpravo zato/Milena Antonijević

U Londonu je tokom jula 2022. godine "Network Rail" zatvorio glavnu liniju, uvedene su smanjene brzine i skraćeni rasporedi, zbog deformacija šina i rizika od pucanja piste na Luton aerodromu. Na pojedinim mestima su se testirali sistemi za hlađenje tunela, odnosno cirkulacija hladne vode u ventilacionim panelima smanjuje temperaturu za 10–15 °C .

"Deutsche Bahn" u Nemačkoj prijavio je ogromne prekide, otkazivanje regionalnih vozova i ograničenja brzine na zapadu zemlje, usled vrućine do 40 °C i rizika od požara kraj pruge. Problem je imala i Španija zbog oštećenih kablova, šina i signalnih sistema koji su prouzrokovali kašnjenja i prekide na određenim linijama.

· Generalne mere koje se primenjuju širom Evrope:

· Smanjenje brzine vožnje tokom vrućih perioda;

· Privremeni prekidi servisa, briga o sigurnosti putnika i infrastrukturnog osoblja;

· Preventivne kontrole i osmatranje šina i kontaktne mreže;

· Instaliranje klimatizacije i sistema hlađenja u vozilima i stanicama;

· Bela boja šina za reflektovanje toplote i smanjenje zagrevanja.

(EUpravo zato.rs)