Ranije su tokom zime bile popularne ili klasične zimske destinacije, ili tropske i pustinjske destinacije poput Egipta i Emirata, gde su temperature prijatne, nalik kasnom proleću.

Međutim, alpske zemlje koje zavise od skijanja suočavaju se s problemima jer veštački sneg ne može da zameni pravi zimski ambijent, što negativno utiče na zimovališta.

S druge strane, blaže zime pogoduju južnijim destinacijama, pa proleće i jesen postaju atraktivnije za posete kulturno bogatim mediteranskim gradovima, koji su ranije imali turistički vrhunac uglavnom u kasno proleće.

Mabrian i The Data Appeal Company, obe deo kompanije Almawave Group, uradile su analizu mediteranskih zemalja i gradova Italije, gde se video značajan pomak u dolaznim putovanjima prema ranijim mesecima, odnosno, januaru i februaru, sa snažnim tendencijama da mart bude novi udarni mesec za posete ovim gradima.

Samo Rim je zabeležio povećanje od 4,4 procentna poena u odnosu na prethodnu godinu, što sada predstavlja 33 odsto ukupne potražnje za destinacijama u Italiji, dok je Milano porastao za 2,9 procentnih poena i dostigao 28 procenata. Večni grad i Grad mode, dakle, profitiraju od promene vremenskih obrazaca i toplije klime poslednjih godina.

Takođe, dešava se i da druga kulturna središta Italije, često prazna u ovo doba, a prepuna u aprilu ili maju, doživljavaju snažan rast. U tom smislu Venecija, Piza, Sijena, Torino ili Firenca osećaju pomak sezone prema ranijem delu godine.

Mabrian-ov izveštaj "Kuda putuje svet 2025?" ističe Rim, Madrid i Lisabon kao najbrže rastuće urbane destinacije na svetu za prvu polovinu 2025.

Sa druge strane, veoma visoke temperature u toku leta menjaju obrasce letnjih putovanja, tako da britanski The Telegraph navodi da je Grčka, zajedno sa jugom Italije i Španije, doživela pomeranje sezone sa jula i avgusta, kada su temperature iznad 40 stepeni, na april, maj i oktobar, kada je prijatnih 28 stepeni, što je vreme na kakvo smo navikli tokom leta u ranijim periodima naše istorije.

Sve je ovo inspirisalo i veliki broj rezervacija za ovu godinu u predsezonskim i postsezonskim terminima, što je potvrdilo predviđanja ETC-a iz prošlog septembra.

Naime, Evropska komisija za putovanja tada je u anketama tržišta predvidela rast raspoloženja za putovanja kod Evropljana za jesen i zimu 2024-25, kojom prilikom je dobijeno da 73 odsto Evropljana planira putovanja između oktobra 2024. i marta 2025, a to se i obistinjuje, kako govore podaci sa terena.

Ukoliko se do kraja marta ovo predviđanje u potpunosti obistini, to će predstavljati povećanje od šest odsto u odnosu na isti period prošle godine.

(EUpravo zato/biznis.rs)