Evropska komisija objavila je Evropski paket za mreže, sveobuhvatan plan koji treba da ubrza modernizaciju elektroprenosne infrastrukture, otkloni uska grla u sistemu i ubrza izdavanje dozvola.

Istovremeno je predstavljena i inicijativa Energetski auto-putevi, koja obuhvata osam ključnih infrastrukturnih projekata za jačanje energetske bezbednosti, integraciju obnovljivih izvora i bolju povezanost tržišta električne energije u EU.

Komisija podseća da je energetska infrastruktura osnov savremenog energetskog sistema, ali da je mreža EU i dalje nedovoljno razvijena i slabo međusobno povezana, što se direktno odražava na cene koje plaćaju građani.

Zastarele mreže i manjak interkonekcija usporavaju energetsku tranziciju, a više članica ne ispunjava cilj od 15% međupovezanosti do 2030. godine.

Kako bi ubrzala napredak, Komisija predlaže set mera koji treba da omogući efikasnije kretanje energije kroz sve članice, bolje uključivanje obnovljivih izvora i bržu elektrifikaciju.

Komesar Jergensen: "Povezana energetska mreža je osnova snažne Evrope“

Paket bi trebalo da ubrza izdavanje dozvola, poštenije raspodeli troškove projekata koji prelaze granice država i maksimalno iskoristi postojeću infrastrukturu. Novi mehanizam omogućiće Komisiji da pokrene pronalaženje dodatnih projekata u slučaju da postojeće inicijative ne pokriju sve prekogranične potrebe.

"Za snažnu i nezavisnu Evropu potrebna je moderna, povezana i integrisana energetska infrastruktura koja omogućava sigurnu i pristupačnu čistu energiju u svakom delu Unije“, rekao je komesar za energiju Dan Jergensen.

Brže dozvole i digitalne procedure

Sporo izdavanje dozvola ostaje jedan od glavnih problema - prosečno se na dozvolu za prenosne projekte čeka više od pet godina, dok projekti obnovljive energije ponekad stoje i do devet godina. Novi paket predviđa stroge rokove za donošenje odluka: ako nadležni organ ne odgovori na vreme, dozvola se smatra izdatom.

Za manje projekte predviđeni su jednostavniji postupci, a sve procedure moraće da budu digitalizovane. Komisija takođe predlaže prelazak sa modela „ko prvi preda zahtev – prvi dobija dozvolu“ na sistem koji obezbeđuje jednak i blagovremen pristup mreži.

Finansiranje: 1,2 biliona evra ulaganja do 2040.

Komisija procenjuje da će do 2040. biti potrebno čak 1,2 biliona evra ulaganja u elektroenergetsku mrežu EU — od čega 730 milijardi u distributivnu mrežu i 240 milijardi u vodoničnu infrastrukturu. Predloženi su novi modeli finansiranja, uključujući pravedniju podelu troškova, posebno za projekte koji donose korist celom regionu.

Planirano je i jačanje budžetske podrške kroz Višegodišnji finansijski okvir i znatno proširenje Instrumenta za povezivanje Evrope (CEF). Trenutni budžet CEF-a od 5,8 milijardi evra za period 2021–2027. mogao bi od 2028. do 2034. da poraste na gotovo 30 milijardi evra.

Takođe, EU će 2026. pokrenuti strategiju za privlačenje privatnih investicija u čistu energiju uz podršku Evropske investicione banke.

Energetski auto-putevi: osam prioritetnih projekata

Inicijativa Energetski auto-putevi obuhvata osam najvećih i najkritičnijih projekata u EU, koji će imati prioritetnu političku i finansijsku podršku.

Među njima su:

  • jačanje interkonekcija preko Pirineja radi bolje integracije Iberijskog poluostrva,
  • Great Sea Interconnector koji povezuje Kipar sa kontinentalnom Evropom,
  • unapređenje veza baltičkih država, uključujući Harmony Link ka Poljskoj,
  • dansko čvorište na ostrvu Bornholm,
  • povećanje kapaciteta za skladištenje energije u Jugoistočnoj Evropi,
  • modernizacija Transbalkanskog gasnog cevovoda,
  • južni i jugozapadni vodonični koridori koji će povezati EU sa Tunisom i Iberijskim poluostrvom.

Ovi projekti treba da postanu nosioci buduće evropske energetske mreže, ključne za stabilnije snabdevanje, niže troškove i manju zavisnost od fosilnih goriva.

Predložene mere sada idu na razmatranje Evropskom parlamentu i Savetu EU.

(M.A./EUpravo zato/balkangreenenergynews.com)