Nova vrsta goriva pojavila se na benzinskim stanicama i donela pravu malu revoluciju: španska bennska stanica Repsol je uveo ružičaste "pištolje" za točenje goriva, koje označavaju Neksa goriva, nova 100 odsto obnovljiva goriva dostupna u benzinskoj (svetlorožičasta) i dizel (tamnorozičasta) verziji. Do sada je logika bila jednostavna: zelena za benzin, crna za dizel, a sve ostale varijante bile su samo aditivi ili posebne formulacije unutar iste fosilne baze.

Neksa goriva menjaju ovu sliku jer se proizvode od organskog otpada, korišćenih ulja za kuvanje i poljoprivrednog i šumarskog otpada stvarajući gorivo koje je hemijski veoma slično konvencionalnom gorivu, ali sa do 90 odsto manjim ugljeničnim otiskom tokom celog svog životnog ciklusa.

Ovim se postiže značajno smanjenje emisije ugljenika, jača cirkularna ekonomija i smanjuje zavisnost od fosilnih goriva, a sve to bez potrebe za bilo kakvim modifikacijama vozila ili infrastrukture. Neksa goriva su, kako piše Poslovni.hr, kompatibilna sa svim motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, automobilima, kombijima, kamionima, autobusima, pa čak i poljoprivrednim mašinama, što ih čini praktičnim rešenjem za brzu dekarbonizaciju, posebno u sektorima gde elektrifikacija nije lako izvodljiva, piše Hercegovina.info.

Ružičasti pištolji na pumpama tako postaju simbol nove faze energetske tranzicije, a Repsol već nudi ova goriva na više od 1.400 svojih stanica i planira dalje širenje mreže, što ima cilj da omogući čistiju mobilnost bez potrebne zamene postojećih vozila, u skladu sa ciljem postizanja nulte neto emisije do 2050. godine. Slična rešenja postoje u Nemačkoj, kao što je Klima Benzin 95, sintetičko gorivo proizvedeno iz obnovljivih izvora koje koristi zeleni metanol umesto fosilnih derivata.

Za razliku od standardnog E5 benzina, Klima Benzin 95 može smanjiti emisiju ugljenika do 95 procenata, i potpuno je kompatibilan sa postojećim motorima i infrastrukturom, bez tehničkih podešavanja i uz očuvanje oktanskog broja i performansi. Iako ovi razvoji mogu delovati mali, oni predstavljaju ključne korake ako želimo da nastavimo da vozimo na benzin i dizel nakon 2035. godine, ali na način koji je mnogo ekološki prihvatljiviji.

(EUpravo zato)