Nemačka i Italija udružile su snage kako bi zatražile izmene zabrane EU o emisiji izduvnih gasova novih automobila do 2035. godine, naglašavajući da vozila "pokretana obnovljivim gorivima" i dalje treba da budu "prihvatljiva za registraciju" nakon tog roka, navodi se u zajedničkom memorandumu upućenom Evropskoj komisiji, do kojeg je Euractiv došao.

Ovaj potez predstavlja otvoreniju koordinaciju između dve zemlje, pretvarajući ranije paralelne nacionalne prigovore u zajedničku kampanju za ponovno razmatranje cilja za 2035. Pomen "obnovljivih goriva" sugeriše da se Nemačka možda približava dugogodišnjem stavu Rima da novi automobili koji koriste biogoriva treba da budu dozvoljeni i posle 2035. godine, iako taj termin nije izričito naveden u dokumentu.

U memorandumu, Berlin i Rim pozivaju na reviziju zakona EU o emisijama automobila kako bi se izbegle "neproporcionalne kazne" za proizvođače koji ne ispune plan dekarbonizacije predviđen zakonom.

Takođe su zatražili "priznavanje vozila sa niskom ili nultom emisijom koja nisu baterijska električna vozila posle 2035. godine“, navodeći da bi blok trebao da vrednuje smanjenje emisija "duž celokupnog lanca vrednosti ili korišćenjem obnovljivih goriva".

Nemačka je ranije vodila borbu protiv zabrane motora sa unutrašnjim sagorevanjem i izborila pravnu izuzetnost koja omogućava budućim automobilima da koriste "CO2 neutralna goriva". Oznaka se uglavnom tumači kao sintetička goriva, poznata kao e-goriva, koja se proizvode korišćenjem uhvaćenog ugljenika i vodonika, ali ne i biogoriva, koja nastaju iz useva ili otpada biomase i često imaju labavije kriterijume održivosti iako su obnovljiva.

Memorandum dodatno poziva Brisel da sačuva ulogu plug-in hibrida, električnih vozila sa produženim dometom, vozila sa gorivnim ćelijama i drugih "budućih tehnologija" koje mogu doprineti smanjenju emisija.

automobili čekaju na grčkom graničnom prelazu
Foto: Nenad Nedomacki / Shutterstock.com

Obe zemlje takođe su pozvale na bržu izgradnju stanica za punjenje i vodonik, kao i na smanjenje regulatornih troškova u automobilskoj industriji. Predložile su standardizaciju javnih punionica širom EU, slično evropskom sistemu mobilnog rominga koji omogućava korisnicima da putuju po EU bez dodatnih troškova.

Koalicija pod pritiskom

"Nalazimo se na prekretnici: danas počinje nova faza za evropsku industriju", rekao je italijanski ministar za preduzeća Adolfo Urso u saopštenju u ponedeljak. On je zajedničku inicijativu opisao kao "pismo kojim se Komisiju poziva da odmah promeni kurs u politici automobilske industrije".

"Zajedno ukazujemo na put ka zelenoj tranziciji koja je zaista održiva u ekološkom, društvenom i ekonomskom smislu, prevazilazeći ideološka ograničenja Zelenog sporazuma," dodao je Urso.

Međutim, nemačka koaliciona vlada deluje podeljeno po ovom pitanju. Urso tvrdi da je zajedničko pismo potpisala i ministarka ekonomije i energetike Hrišćanske demokratke Katerina Rejhe.

Ipak, ministar za životnu sredinu Karsten Šnajder, član mlađeg koalicionog partnera, Socijaldemokrata, otvoreno je branio rok do 2035. u intervjuu objavljenom u nemačkom listu "Di Cajt" (Die Zeit) u ponedeljak.

(EUpravo zato.rs)