Letnje Olimpijske i Paraolimpijske igre održavaju se od 26. jula do 11. avgusta u Parizu.
Organizatori najavljuju da će one biti najodrživije do sada, sa upola manjim emisijama ugljen-dioksida nego prošle dve.
Tako će emisije biće prepolovljene u odnosu na London 2012. i Rio 2016, sa prosečnih 3,5 miliona tona CO2 na oko 1,75 miliona, kako se procenjuje.
Zanimljivo je da je čak 95 odsto prostora za takmičenja već postojalo ili je reč o privremenim objektima. Većina će biti održana na nacionalnom stadionu Stade de France, koji je izgrađen za Svetsko prvenstvo u fudbalu davne 1998. godine.
Olimpijsko selo od prirodnih materijala
Što se tiče novih objekata, to su Centar za vodene sportove u Sen Deniju i Olimpijsko selo.
Iako novoizgrađeno, Olimpijsko selo je izgrađeno od prirodnih materijala i niskougljeničnog cementa, a koristiće solarnu i geotermalnu energiju. U krovove su ugrađeni prostori za insekte i ptice, a oko kompleksa je zasađeno skoro 9.000 stabala!
Noćni ormarići će biti napravljeni od recikliranih badminton lopti, a tanjiri na sebi neće imati logotip, kako bi nakon manifestacije mogli da se prenamene.
Takođe, sportisti će spavati na dušecima od recikliranih ribarskih mreža.
Olimpijsko selo ima vlastiti pogon za prečišćavanje otpadnih voda, koje se nakon prerade mogu koristiti u baštama. U jednoj zgradi prečišćena kišnica služi za ispiranje toaleta, a oni su konstruisani tako da odvajaju urin i fekalije, koji se zatim mogu pretvoriti u đubrivo.
U objektima nema klimatizacije, dok se voda iz jedne lokalne geotermalne elektrane koristi se za podno grejanje i hlađenje.
Prema pisanju Gardijana, po završetku Olimpijskih igara, naselje će moći da primi 6.000 ljudi, od čega će veliki broj živeti u socijalnim stanovima, a u kancelarijama će moći da radi 6.000 zaposlenih.
Održivost u saobraćaju i pitanje ishrane
Procena je da će Pariz za vreme Olimpijskih igara posetiti 15 miliona ljudi, pa je organizatorima i kreatorima politike jedan od glavnih izazova kako postići održivost u saobraćaju.
Inače, Pariz je uspeo da smanji zagađenje vazduha za 40 odsto tako što je smanjio svoju zavisnost od automobila jer su oni zabranjeni u većem delu centra.
Takođe, povećane su takse za parkiranje velikih terenskih vozila, a biciklistička infrastruktura je proširena.
Za iznajmljivanje dće biti dostupno 3.000 bicikala, a do većine olimpijskih objekata moguće je doći javnim prevozom.
Gradska uprava se obavezala da će udvostručiti količinu biljne hrane i prepoloviti količinu plastike za jednokratnu upotrebu, kako bi smanjila emisije ugljenika i količinu otpada.
Vegetarijanska ishrana i druge navike, poput održivog putovanja, mogu mnogo da znače ukoliko se za njih odluči što veći broj ljudi.
Šta će biti po pitanju plivanja u Seni?
Merenja su pokazala da je Sena u Parizu imala nebezbedno visok nivo bakterije ešerihije koli samo dva meseca pre Olimpijskih igara, delom zbog upornih jakih kiša, a to su pokazali i prvi testovi u junu.
Inače, plivanje je zabranjeno od 1923, a narednih decenija reka je izložena zagađenju industrijskim otpadom i kanalizacijom.
Kako bi se na Seni održala takmičenja u plivanju, ali i kako bi građani mogli da se kupaju, grad je poslednjih godina uložio oko 1,4 milijarde evra u poboljšanje kvaliteta vode.
Lokalne vlasti navode da su redovni testovi pokazali da je rečna voda bakteriološki ispravna i bezbedna za plivanje, a da problem nastaje nakon obilnih padavina.
Zvaničnici Međunarodnog olimpijskog komiteta i prestonice Francuske su uvereni da će plivačka takmičenja biti održana prema postojećem planu.
(M.A./EUpravo zato/balkangreenenergynews.com)