Od Sevilje preko Venecije do Amsterdama, Evropska unija traži načine da poboljša život lokalnog stanovništva obuzdavanjem "preteranog entuzijazma" turista i kontrolom masovnog turizma. Kako glavni grad Holandije ovo radi?
Gradska uprava Amsterdama planira da drastično smanji broj rečnih kruzera kojima će biti dozvoljeno da pristaju u samom gradu. U roku od pet godina broj ovakvih plovila biće prepolovljen, saopštila je gradska uprava.
Gradske vlasti procenjuju da će zbog toga svake godine Amsterdam posetiti oko 270.000 turista manje. Od 2028. godine u Amsterdam će moći da pristane najviše 1.150 brodova godišnje, što je velika razlika u odnosu na 2023. kada je pristajalo 2.125 brodova sa oko 500.000 putnika.
Gradske vlasti se nadaju da će ovaj potez, pored smanjenog broja posetilaca, uticati i na smanjenje zagađenja vazduha.
"Zbog velikog broja turista, njihovih noćenja u gradu, putovanja autobusima i povećane isporuke, rečna krstarenja doprinose zagušenju i stvaranju povećanih izduvnih gasova u gradu", navodi se u saopštenju gradskih vlasti i dodaje da mnogi turisti provode noć u jednom od amsterdamskih hotela pre i posle krstarenja.
To je poslednja u nizu mera holandske prestonice protiv masovnog turizma. Amsterdam je prošle godine odlučio da zabrani ulazak velikih brodova za krstarenje i doneo odredbu da se terminal premesti van grada.
Takođe, jedna od mera za smanjenje prekomernog turizma u Amsterdamu je i zabrana izgradnje novih hotela.
"Želimo da održimo grad pogodnim za život i meštana i posetilaca. To znači - nema više prekomernog turizma, nema više novih hotela i nema ubuduće više od 20 miliona hotelskih noćenja turista godišnje", saopštile su gradske vlasti.
Novi hotel u Amsterdamu biće moguće izgraditi samo ako se neki drugi zatvori, ako broj kreveta nije veći i ako pruža bolje uslove u pogledu održivosti.
Ta odluka ne odnosi se na hotele čija je izradnja već u toku ili su dobili dozvolu za izgradnju.
Masovni turizam, koji promovišu opštine "gladne" novca još od krize iz 2008. godine, potpomognute jeftinim letovima i iznajmljivanjem smeštaja putem interneta, postao je ozbiljan problem za lokalno stanovništvo.
Nakon oštrog pada tokom pandemije, broj turista ponovno raste i očekuje se da će premašiti brojeve pre pandemije. Broj jeftinih avionskih karata prevoznika u Evropi, koji je rastao 10 odsto godišnje od 2010.godine i dostigao 500 miliona 2019.godine, mogao bi preći 800 miliona 2024. godine.
Rezultat je da najpopularnija gradska odredišta sada godišnje ugoste 20 ili više posetilaca po svakom svom stanovniku.
Što učiniti u vezi s tim, ipak, nije lako pitanje. Potrebno je uspostaviti ravnotežu između preko potrebnih prihoda i poslova koje stvara turizam i kvaliteta života lokalnog stanovništva; između upravljanja turizmom i njegovog obeshrabrivanja.
(JA/EUpravo zato/Index)