Gastronomski turizam predstavlja jedinstven spoj putovanja, kulture i gastronomije jer hrana nije samo osnovna potreba, već i sredstvo za upoznavanje novih krajeva, običaja i tradicija. 

Razvoj i značaj gastronomskog turizma intenzivan je poslednjih decenija i postao je značajan segment turističke industrije, dok destinacije širom sveta ulažu napore da promovišu svoju kuhinju kao deo kulturne baštine.

Jedan od ključnih aspekata ovog vida turizma jeste podrška lokalnim proizvođačima hrane i pića.

Posete vinarijama, seoskim domaćinstvima, zanatskim pekarama i pijačnim tezgama omogućavaju turistima da probaju proizvode direktno od proizvođača, čime se jača lokalna ekonomija i očuvanje tradicije.

Glavne atrakcije gastronomskog turizma

Gastronomski turizam uključuje različite aktivnosti i doživljaje, među kojima se izdvajaju:

  • Degustacija lokalnih specijaliteta - svaka regija ima svoje autentične recepte koji oslikavaju njen kulturni identitet
  • Vinske ture - obilazak vinograda i vinarija, degustacija vina i učenje o tehnikama proizvodnje
  • Posete tradicionalnim pijacama - upoznavanje sa lokalnim namirnicama i načinima njihove upotrebe
  • Kuvarske radionice - prilika da turisti nauče pripremu tradicionalnih jela uz pomoć lokalnih kuvara
  • Festivali hrane - manifestacije koje slave određene vrste hrane ili pića, kao što su festivali sireva, piva, meda i slično
  • Gastronomske rute - tematske ture koje povezuju različite ugostiteljske objekte i proizvođače hrane
Pijaca u Parizu
Pijace takođe mogu biti zanimljive za one turiste koji vole da probaju lokalnu hranu, namirnice i specijalitete Foto: EUpravo zato/Milena Antonijević

Primeri uspešnih gastronomskih destinacija

Veliki broj zemalja je prepoznao značaj gastronomskog turizma i aktivno ga razvijaju.

Italija je, na rimer, poznata po svojoj pici, pasti i vinu.

Takmičenje u pravljenju italijanskog kolača panetone
Italijani za Božić i Novu godinu tradicionalno prave kolač panetone Foto: Nick Zonna/ipa-agency.net/Shutte / Shutterstock Editorial / Profimedia

Francuska prednjači po sirevima i gastronomskim specijalitetima poput paštete od guščje jetre, dok je Japan planetarno popularan zbog sušija i tradicionalne kuhinje.

Francuski sirevi
Francuska je poznata gastronomska destinacija, a mnogi turisti je, između ostalog, biraju i zbog dore kuhinje Foto: EUpravo zato/Milena Antonijević

Jedan od najboljih primera iz našeg okruženja je region Kvarner, koji je postao Evropska regija gastronomije za 2026. godinu.

U Srbiji, gastronomski turizam dobija na značaju kroz manifestacije poput "Roštiljijade" u Leskovcu, "Festivala sira i kačkavalja" u Pirotu, "Kobasicijade" u Turiji i "Festivala čvaraka" u Valjevu. Turistima je Srbija interesantna i zbog brojnih vinskih tura u Župi, Fruškoj gori i Timočkoj Krajini.

mantije na tanjiru u buregdžinici u beogradu
Mantije se prave od lisnatog testa i nadeva od mlevenog mesa Foto: EUpravo zato

Gastronomski turizam nije samo prilika za uživanje u hrani, već i način za dublje razumevanje kulture, tradicije i istorije određenog kraja.

Hrana u Pariskom restoranu
Hrana u restoranu u Parizu Foto: EUpravo zato/Milena Antonijević

Kao takav on doprinosi očuvanju kulinarske baštine, podstiče lokalnu proizvodnju i obogaćuje turističku ponudu.

(M.A./EUpravo zato/tumagazin.rs)