Obeležavanjem Svetskog dana sajmova ističe se uloga izložbi u pokretanju ekonomskog rasta, stvaranju novih radnih mesta i unapređenju poslovnih odnosa.
Global Exhibitions Day - GED obično obuhvata niz aktivnosti. To su industrijski forumi, edukativne sesije, inicijative na društvenim mrežama i različite kampanje za podizanje javne svesti.
To je prilika da se zajednica izložbene industrije okupi, da proslavi zajedničke uspehe, i planira buduće korake.
Obeležavanje ovog dana organizuje UFI - Globalna asocijacija izložbene industrije, u okviru je tokom 2023. godine poslovalo čak 4,8 miliona kompanija, koje su zauzele 147 miliona kvadratnih metra izlagačkog prostora.
Sajmove je širom sveta posetilo 353 miliona posetilaca, a ukupni direktni, indirektni i indukovani rezultat bio je 299 milijardi evra. Industrija je aktivirala 3,4 miliona radnih mesta, direktno ili indirektno podržanih od izložbene, odnosno sajamske industrije pod okriljem UFI.
Prosečan trošak po kompaniji - izlagaču bio je 62.900 evra.
Srpska prestonica, ali i drugi veći gradovi u Srbiji obiluju raznim sajmovima koji su postali tradicija i koji su sve masovniji, gotovo svake godine.
Tokom velikih sajmova, naročito u glavnom gradu, beleži se i veliki broj posetilaca iz regiona, Evrope i sveta.
Samo neki od njih, ali svakako najpopularniji, koji privlače na više desetina hiljada posetilaca su Sajam automobila u Beogradu, Beogradski sajam knjiga, Međunarodni sajam turizma, Vinska vizija Otvorenog Balkana, Sajam kozmetike, Sajam nameštaja, opreme i unutrašnje dekoracije, Sajam hrane i pića, Sajam tehnike...
Nedavno je završen jedan od najposećenijih sajmova u Srbiji, Sajam poljoprivrede u Novom Sadu.
Na ovogodišnjem Poljoprivrednom sajmu učestvovalo je 1200 izlagača iz 40 zemalja, a glavni partner manifestacije bila je Evropska unija.
Tokom šest dana sajma, na EU paviljonu održane su brojne edukativne diskusije o poljoprivrednim temama, a ambasadori zemalja članica EU u Srbiji predstavili su svoja kulinarska umeća.
Paviljon EU posetili su visoki zvaničnici, uključujući premijera Srbije Miloša Vučevića, predsednicu Pokrajinske vlade Maju Gojković, ministarku za evrointegracije Tanju Miščević, ministarku nauke, tehnološkog razvoja i inovacija Jelenu Begović, i ministra poljoprivrede Aleksandra Martinovića. Domaćin je bio šef Misije EU u Srbiji Emanuele Žiofre, a važan gost bio je EU komesar za poljoprivredu Januš Vojčehovski.
"Sajam je ove godine puno bolji nego što je bio prošle godine. Imamo 10 odsto više izlagača, njih 1200 iz 40 zemalja i Srbije", ocenio je generalni direktor Novosadskog sajma, Nikola Lovrić
Predstavile su se najpoznatije kompanije koje su prepoznale značaj Poljoprivrednog sajma, a prikazana su najnovija dostignuća u ovom sektoru.
"Ceo svet i naša poljoprivreda je bila u turbulentnoj godini, kao i mi, a uspeli smo da napravimo nešto čime se ponosimo. Kapaciteti su maksimalno ispunjeni", rekao je Lovrić.
Ono što je posetiocima bilo posebno zanimljivo i atraktivno, jeste to što su imali priliku da uživaju u specijalitetima iz različitih zemalja.
Drugog dana sajma, nemačke kobasice, poljski pirogi i balkanska gibanica pripremali su zamenica ambasadora EU u Srbiji Plamena Halačeva, ambasadorka Nemačke Anke Konrad i poljski ambasador Rafal Pavel Perl.
Trećeg dana, posetioci su uživali u praškoj šunki, češkom pivu i sicilijanskim aranćinima koje su pripremali Emanuele Žiofre i ambasador Češke Tomaš Kuhta.
Ambasador Francuske Pjer Košar i ambasador Holandije Jost Rajntjes predstavili su francusku i holandsku kuhinju, dok su ambasador Austrije Kristijan Ebner i zamenica slovačkog ambasadora Monika Podsklanova Šuhajdova pripremali tirolski trotl i brindzove haluške.
(M.A./EUpravo zato)