Nemačka nacionalna železnička kompanija Deutsche Bahn (DB) ove jeseni počinje sa uvođenjem nove digitalne infrastrukture za međunarodne vozne karte, za koju tvrdi da će znatno olakšati kupovinu karata za međunarodne vozove.

Ova inicijativa deo je napora da se pojednostavi putovanje kroz Evropu, čiju železničku mrežu i dalje čine nacionalni sistemi koji slabo međusobno komuniciraju.

"Moći ćete da rezervišete međunarodno putovanje isto tako lako kao i domaće", izjavio je Mihael Peterson, član uprave DB-a zadužen za međugradski prevoz, za nemačku novinsku agenciju DPA.

"To nas približava velikom cilju", dodao je: neometanom putovanju vozom kroz Evropu, uz pomoć jedinstvenog digitalnog sistema i pravila koja podržava EU.

Šta se menja – i kada?

DB će od jeseni početi da koristi novi standard za razmenu podataka poznat kao OSDM (Open Sales and Distribution Model). Reč je o interfejsu koji podržava EU, a koji bi železničkim kompanijama trebalo da omogući trenutni pristup sistemima za prodaju karata drugih operatera.

Koristeći OSDM kao osnovu, DB planira da do kraja 2026. godine omogući integrisanu kupovinu karata za gotovo sve glavne evropske železnice, uključujući i lokalni prevoz, putem svog sajta i aplikacije DB Navigator.

Stručnjak za železnicu Džon Vort ipak upozorava da to neće biti jedna karta za celu rutu, već "bolji način da se međusobno povežu karte različitih železnica".

U početku će sistem obuhvatiti saradnju sa nacionalnim železnicama Austrije (OBB) i Švajcarske (SBB), a kasnije će mu se priključivati i drugi operateri.

Trenutno je kupovina međunarodnih karata preko platforme DB-a često komplikovana, ograničena i neretko skupa. Iako putnici već mogu da kupe neke karte za relacije koje prolaze kroz Nemačku, mnoge popularne rute i dalje zahtevaju da se cene kombinuju iz više izvora ili da se karte kupuju preko različitih nacionalnih sajtova. Na primer, nijedna železnička kompanija ne nudi jedinstvenu kartu od Berlina do Barselone.

Dojče Ban vozovi
Dojče Ban vozovi Foto: Lutsenko_Oleksandr / Shutterstock.com

Zašto je ovo važno?

Osim praktičnosti, novi sistem bi mogao da reši i problem zaštite putnika.

Trenutno, putnici koji koriste odvojene karte za različite delove međunarodnog putovanja, rizikuju da izgube prava ako zbog kašnjenja propuste vezu. Rešavanje tog problema i obezbeđivanje potpunih prava za putnike, uključujući besplatnu prepravku rezervacije i povraćaj novca, toliko je važno da je predsednica Evropske komisije Ursula fon der Lajen to uvrstila u prioritete svog drugog mandata.

"Putovanje vozom preko granica i dalje je previše komplikovano za mnoge građane. Ljudi bi trebalo da mogu da koriste otvorene sisteme za rezervaciju kako bi kupili trans-evropske karte kod više operatera, bez gubitka prava na naknadu ili zamensko putovanje", napisala je 2024. godine.

Međutim, takva zaštita još uvek nije zagarantovana.

Vort objašnjava da OSDM ne obavezuje železničke operatere da prodaju objedinjene karte. Takođe, ne obezbeđuje ni doslednu primenu prava putnika.

"Ono što DB radi je dobro za Nemačku, ali nije dovoljno. Da bismo zaista mogli da rezervišemo bilo koji voz bilo gde u Evropi preko jednog portala, potrebno nam je više od tehničkog standarda, potreban nam je obavezujući okvir za deljenje podataka, naknade za preprodaju karata i jača prava putnika ako nešto pođe po zlu na putovanju koje uključuje više železnica", kaže on.

Prekogranična putovanja vozom i dalje nailaze na prepreke

Ova inicijativa dolazi u trenutku kada Brisel sve više pritiska železničke kompanije.

Evropski komesar za saobraćaj Apostolos Cicikostas najavio je da planira predlog zakona kojim bi se uvele objedinjene platforme i obavezna puna prava putnika.

To, međutim, izaziva i određene sumnje kod DB-a koji je, prema rečima Vorta, "već jedan od najboljih" železničkih operatera u Evropi.

Peterson je upozorio da bi digitalni standard drugačiji od OSDM-a mogao da ugrozi godine ulaganja: "To košta – i novca i vremena."

Uprkos svim izazovima, DB ostaje optimističan. Kompanija je nedavno uvela direktnu liniju brzog voza ICE između Berlina i Pariza i planira dalje širenje.

Takođe, 2024. godine DB je zabeležio rast od 22 odsto u prodaji međunarodnih karata u poređenju sa periodom pre pandemije što je njihova najbolja godina do sada.

Uz bolje alate, više saradnje i nadolazeće zakone, evropske železnice bi mogle konačno da odgovore na potrebe putnika koji brinu o klimi i ostvare obećanje o istinski povezanoj Evropi.

(EUpravo zato/Euronews)