Italijanska državna železnička kompanija Ferrovie dello Stato (FS) najavila je u utorak planove da do 2029. pokrene novu liniju brzih vozova između Pariza i Londona, čime bi se prekinuo dugogodišnji monopol železničke kompanije Eurostar na ovoj popularnoj ruti.

Za realizaciju projekta FS je izdvojio milijardu evra, a u posao ulazi u partnerstvu sa španskom firmom Evolyn. Evolyn je još 2023. godine najavila slične ambicije, ali detalji dogovora sa italijanskim partnerima još nisu u potpunosti definisani.

"Ova investicija je ključni korak u viziji FS Grupe da izgradi konkurentniju, održiviju i bolje povezanu evropsku železničku mrežu. Brze železnice su osnova efikasnog i ekološkog prevoza, a širenjem na važne međunarodne pravce ulažemo ne samo u infrastrukturu i inovacije, već i u budućnost evropskog transporta", izjavio je Stefano Antonio Donnaruma, direktor FS Grupe.

Osim direktne veze Pariz–London, italijanska kompanija najavljuje i potencijalno proširenje linija prema Lilu, Ešfordu, Lionu, Marseju i Milanu.

Ova vest dolazi nedugo nakon što je i britanski Virgin Group, u vlasništvu milijardera Ričarda Bransona, najavio da planira da preuzme deo tržišta Eurostara. Virgin želi da prikupi 700 miliona funti (oko 820 miliona evra) kako bi pokrenuo čestu železničku liniju između Londona, Pariza i Brisela, uz kasnije širenje prema Amsterdamu.

Postoje izazovi

Međutim, obe inicijative ranije su naišle na prepreke – posebno oko pristupa jedinom dostupnom depo prostoru u istočnom Londonu, neophodnom za parkiranje vozova koji prelaze Lamanš. Eurostar je tvrdio da su svi kapaciteti već zauzeti, ali su Evolyn i Virgin uložili žalbe britanskom železničkom regulatoru.

FS je sada potvrdio da je dobio dozvolu da koristi depo Temple Mills u Londonu, kao i sve potrebne licence u Francuskoj. Kompanija takođe radi na proširenju kapaciteta stanice St. Pancras u Londonu, a taj posao je, kako navode, u poodmakloj fazi.

FS već uspešno vodi brzu liniju između Milana i Pariza, kao i druge međugradske rute u Francuskoj. U Velikoj Britaniji su prisutni još od 2017. kada su preuzeli železničkog operatera c2c.

Osim FS-a, Virgine i Evolyn-a, interesovanje za ulazak na rutu kroz Lamanš pokazali su i nemački Deutsche Bahn i firma Gemini Trains.

Kritičari monopola Eurostara smatraju da bi veća konkurencija mogla doneti niže cene karata i bolji kvalitet usluge za putnike.

(EUpravo zato)

Zapratite EUpravo zato i na društvenim mrežama!