Irska avio-kompanija Rajaner je najavila da od kraja marta ukida sve letove ka i iz aerodroma u Olborgu u Danskoj. To znači da će zemlja izgubiti 1,7 miliona sedišta i 32 rute, saopštila je niskotarifna aviokompanija.
Rajaner je takođe potvrdio da će zatvoriti svoju bazu u Bilundu, još jednoj destinaciji u Danskoj, gde trenutno ima dva aviona.
Ova niskobudžetna kompanija leti ka Olborgu i Bilundu, pri čemu Bilund – dom Legolenda – ima direktne linije iz londonskog aerodroma Stansted, kao i iz Edinburga i Mančestera.
Ova odluka doneta je "kao odgovor na kratkovidu odluku danske vlade da uvede avio-porez do 50 danskih kruna [6,70 evra] po putniku koji odlazi, počevši od januara 2025. godine, uz nesposobnost Bilunda da dogovori konkurentan dugoročni sporazum", navela je aviokompanija u saopštenju.
Danska je uvela "bizarni" avio-porez
Rajaner je za povlačenje iz danskih aerodroma okrivio vladu, navodeći da je "bizarno uvela avio-porez".
Kompanija tvrdi da će ovaj porez ugroziti povezanost Danske, radna mesta u turizmu i ekonomiju zemlje, čineći zemlju i njene regionalne aerodrome "beznadežno nekonkurentnim" u poređenju sa drugim zemljama EU.
Kao primer, navode zemlje poput Švedske, Italije i Mađarske, koje umesto toga ukidaju avio-poreze kako bi podstakle oporavak i rast vazdušnog saobraćaja.
Šta su avio-porezi i za šta se koriste?
Novi danski porez na avionske putnike biće dodatna naknada koju će putnici plaćati uz druge poreze prilikom rezervacije leta.
Vlade ih uvode kako bi podstakle putnike da razmisle o ekološkom uticaju svojih putovanja i obeshrabrile nepotrebne letove.
Međutim, budući da je odgovornost aviokompanija da naplate ove poreze od putnika prilikom prodaje karata, neke od njih su zabrinute da bi to moglo odvratiti ljude od putovanja. Zbog toga je Rajaner ovaj porez nazvao "anti-razvojnim".
S druge strane, ekološki aktivisti smatraju da bi porezi na avionske putnike mogli biti još rigorozniji kako bi dodatno obeshrabrili letenje.
(EUpravo zato)