Osam slovenačkih destinacija našlo se na prestižnoj globalnoj listi Top 100 Green Destinations Stories za 2025. godinu, čime je još jednom potvrđena pozicija Slovenije kao jedne od vodećih zemalja u održivom turizmu.
Priče iz Bleda, Bele krajine, Bohinja, Brežica, Jeruzalema, Ljubljane, Logarske doline, Solčavskog i Mirnog Krasa predstavljaju inspiraciju za budućnost turizma, onog koji gradi mostove među zajednicama, poštuje prirodu i otvara vrata ka održivijem i povezanijem svetu.
Nagrade su dodeljene na međunarodnoj konferenciji Green Destinations održanoj u Monpeljeu, u Francuskoj.
Na događaju je više puta istaknut Zeleni program slovenačkog turizma kao primer sistemskog i sveobuhvatnog pristupa razvoju održivih destinacija.
Posvećenost Slovenije zelenoj budućnosti donosi joj sve veće međunarodno priznanje i služi kao uzor na globalnom nivou.
Green Destinations okuplja više od 600 destinacija iz preko 60 zemalja sveta.
Pobedničke zelene priče Slovenije
Bela krajina - Trka ka budućnosti bez otpada
Staza Lahinja prerasla je iz lokalne trke u prvi Zero Waste događaj u Sloveniji.
Zahvaljujući 107 volontera i smanjenju otpada po učesniku za 13%, ova manifestacija postavlja nove standarde u organizaciji održivih događaja. Trka se održava u novembru, van glavne turističke sezone, čime se promoviše održivi turizam i štiti bogata biološka raznolikost regiona.
Ljubljana - Nedelja turizma u Ljubljani
Od pokretanja 2022. godine, ovaj događaj prerastao je u manifestaciju sa preko 150 aktivnosti za sve uzraste, koje je ove godine kreiralo više od 60 partnera.
Održava se u nedelji oko Svetskog dana turizma (27. septembra), a cilj je da stanovnici Ljubljane bolje upoznaju kulturnu, gastronomsku i kreativnu ponudu grada i sagledaju turizam kao doprinos kvalitetu života u sopstvenoj sredini.
Bohinj - Od viljuške do tanjira: 100% lokalno
Projekat "Od viljuške do tanjira" podstiče proizvodnju i konzumaciju lokalne hrane, povezujući proizvođače, ugostitelje, pijace i potrošače. Cilj je povećanje lokalne samoodrživosti, bolja dostupnost domaćih proizvoda i očuvanje prirodnog pejzaža Bohinja, uz jačanje lokalne ekonomije.
Bled - Iza razglednice
Bledska turistička organizacija je 2023. pokrenula multimedijalni projekat koji transformiše Bled iz mesta koje se samo "mora videti" u destinaciju koja se doživljava svim čulima.
Kroz film Avantura života, Bled podcast i knjigu Bledologija, ovaj projekat pruža emocionalno i edukativno putovanje kroz Bled, promovišući lokalne priče, duže boravke i manje poznate lokacije, u skladu sa strategijom održivog razvoja.
Miren Kras - Mesec špargli i trešanja
U saradnji sa Brdom, ova prekogranična kulinarska inicijativa povezuje sezonske proizvode -- špargle iz Goriške i trešnje iz Brda, sa projektima Krasna kuhinja i Brdalicious.
Udruživanjem znanja i resursa iz tri vinske regije (Brda, Vipavska dolina i Kras), unapređen je kvalitet ponude i kreirana prepoznatljiva zajednička priča.
Kruna kampanje bila je gala večera sa 9 jela, 9 kuvara i 9 vina, dok su festivalski programi (Festival špargle i Festival trešanja) postigli zapažene rezultate.
Brežice - Od lokalnih proizvođača do kolektivnog brenda
Zbog raspršene i neujednačene lokalne ponude, Brežice su pokrenule inicijativu za stvaranje kolektivnog brenda Brežice Selected, okupljajući proizvođače hrane, vina, zanatlije i ugostitelje.
Brend promoviše održivost, autentičnost i kvalitet, a nosioci sertifikata dobijaju stručnu podršku i bolju promociju. Inicijativa doprinosi održivom razvoju, jačanju zajednice i uravnoteženom rastu turizma.
Logarska dolina - Vuna kao priča o zajednici, tradiciji i održivosti
Festival Bicka slavi autohtonu ovcu Jezersko-Solčava, prilagođenu oštrim alpskim uslovima.
Ova manifestacija čuva pastirsku i zanatsku tradiciju, uz edukativne radionice, tržište domaćih proizvoda i demonstracije starih veština. Tri lokalne radionice za obradu vune danas su centri znanja i kreativnosti, dok festival povezuje generacije, uključuje ranjive grupe i promoviše očuvanje kulturnog pejzaža.
Jeruzalem - Martinje s dušom tradicije i održivosti
Nekada skroman lokalni praznik berbe grožđa, Martinje u Jeruzalemu preraslo je u strukturisani festival sa snažnim fokusom na održivost.
Stvaranjem teritorijalnog kolektivnog brenda, festival je počeo da okuplja posetioce iz cele Slovenije i inostranstva. Rastuća popularnost donela je i izazove: gužve na seoskim putevima, povećana upotreba plastike i logistički problemi. Danas organizatori insistiraju na održivom planiranju, autentičnosti i programima koji verno prenose vrednosti regije Jeruzalem Slovenija.
(M.A./EUpravo zato/slovenia.info)