U Kataloniji je sve više gradova u kojima se uvodi zona niskih emisija (ZNE), a poslednji među njima je Gerona, gde od 15. septembra počinju da važe novi saobraćajni propisi. Svi ulazi u ovu zonu biće jasno označeni posebnim znakom (ZNE), o kojem se u Srbiji još uvek ne govori.
Zato je važno da građani Srbije koji od navedenog datuma putuju na ovu destinaciju obrate pažnju šta ovaj znak predstavlja, ali i na visoke kazne koje prete onima koji ne poštuju propisana pravila.
Perimetar ZNE u Geroni obuhvata veći deo centra grada, od parka Devesa do ulice Emili Grahit, i od reke Geel do ulice del Carme, uključujući i ceo Stari grad. Dakle, restrikcije se odnose i na istorijski deo grada i na najfrekventnije saobraćajnice.
Kontrola neće zavisiti od povremenih patrola, već od trajnog sistema: na svim ulazima postavljeni su znakovi i kamere koje automatski očitavaju registarske tablice i proveravaju da li vozilo ispunjava uslove za ulazak u zonu, sistem identičan onome koji već funkcioniše u Barseloni.
Ko može da vozi bez problema
Svi vozači čiji automobili imaju ekološku nalepnicu 0, ECO, B ili C mogu slobodno da ulaze u zonu. Takođe, svi stanovnici Gerone bili su izuzeti od ovih pravila najmanje do 2024. godine, za dalje nije poznato.
Međutim, oni koji se u grad doseljavaju tek od ove, 2025. godine, moraće da poštuju nova ograničenja. Na ovaj način, lokalne vlasti žele da građanima daju dovoljno vremena da se prilagode bez većih poteškoća.
Nema zabrana vikendom
Za vozila bez ekološke oznake zabrana važi samo radnim danima, od ponedeljka do petka, i to od 7 ujutru do 20 časova. Vikendom i praznicima ograničenja se ne primenjuju. Pored toga, vozačima se dozvoljava i do 24 dana godišnje kada mogu da uđu u ZME bez ikakvih posebnih dozvola.
Nalepnica na vetrobranskom staklu nije obavezna, kamere same očitavaju tablice i u trenutku proveravaju kategoriju vozila.
Tako nova zona funkcioniše brzo i bez nepotrebne papirologije, a cilj joj je da unapredi kvalitet vazduha u gradu bez komplikovanja života vozačima.
Koliko vozila ima problem
Prema procenama, iz godine u godinu sve je manje automobila koji ne ispunjavaju kriterijume ZNE, jer se vozni park postepeno obnavlja. Trenutno, samo oko 5 odsto vozila neće moći da uđe u zonu tokom radnih dana, što je mali procenat u poređenju sa ukupnim brojem vozila u svakodnevnom saobraćaju u Geroni.
O uvođenju ovog saobraćajnog znaka u Srbiji još uvek se ne govori, piše Blic.
Kakve su kazne ako uđete bez dozvole
Standardna kazna za ulazak u ZNE bez odgovarajuće ekološke nalepnice iznosi oko 200 evra, uz popust na 100 evra ako se plati u roku za brzo plaćanje.
U Barseloni, kazne su rigoroznije:
- Mala kršenja (auto i motocikli): kazne između 100 i 500 evra.
- Ozbiljnija kršenja (putnički i teški kamioni): kazne između 500 i 1.000 evra.
- Najteža kršenja (vozila koja najviše zagađuju u vreme alarma zbog zagađenosti): do 1.800 evra, a u slučaju ponavljanja prekršaja kazna može biti uvećana za 30 odsto.
- U Madridu, vozila bez nalepnice se kažnjavaju sa 200 evra, potvrđeno je i u zvaničnim izveštajima.
U kojim zemljama EU važi ZNE
- Belgija – LEZ zone u Antverpenu, Briselu i Gentu. Na primer, Brisel zabranjuje dizel vozila ispod Euro 4 standarda
- Nemačka – poznate kao Umweltzonen (ekološke zone), prisutne u više od 50 gradova (npr. Berlin, Keln, Hanover, Štutgart), sa obaveznim nalepnicama za vozila.
- Holandija– zovu ih milieuzones. Postoje u Amsterdamu, Hagu, Utregtu, Arnhemu; pravila se razlikuju po gradu (npr. zabrana dizelaša ispod Euro 4 ili Euro 6 standarda).
- Italija – imaju Zona a Traffico Limitato (ZTL), koja često služi regulatorima saobraćaja, ne nužno isključivo za ekologiju. U pojedinim gradovima (npr. Milano, Firenca, Rim), one funkcionišu i kao LEZ / naplate ulaza po danu ("Area C").
- Ujedinjeno Kraljevstvo – postoje Low Emission Zones i Clean Air Zones, uključujući London sa detaljno definisanom ULEZ (Ultra Low Emission Zone), kao i druge gradove poput Birmingema, Glasgova, Mančestera.
- Švedska – gradovi poput Stokholma, Malmea, Geteborga i drugih imaju okolinsko-ekološke zone, koje zabranjuju teža vozila (> 3,5 t).
(EUpravo zato/Blic)