Ukoliko bude konačno odlučeno da će se graditi, verovatno će rok biti do Svetskog prvenstva u fudbalu 2030, koje će zajednički organizovati Maroko, Španija i Portugal. Trenutno, letovi između španske prestonice Madrida i marokanskog grada Tanger, strateške kapije između Afrike i Evrope još od feničanskog doba, traju svega sat i po vremena.

Putovanje automobilom između ova dva grada traje devet sati, uz vožnju trajektom između njih. Ako bude uspešan, tunel ispod Gibraltarskog moreuza bi omogućio novu železničku uslugu između ove dve zemlje, sa stanicama od Madrida do Kazablanki, 300 kilometara južno od Tangera.

Kompletno putovanje vozom verovatno bi trajalo pet i po sati i pružilo bi održiviju opciju putovanja.

Šta znamo do sada?

Iako su planovi za povezivanje objavljeni pre nekoliko decenija, Nacionalno preduzeće Maroka za studije o Gibraltarskom moreuzu (SNED) i njihov španski pandan, Špansko društvo za fiksnu komunikaciju preko Gibraltarskog moreuza (SECEGSA) navodno sprovode istraživanja na tom području kako bi videli koliko je izvodljiv projekat - poznat kao 'Fiksni link' - u 2020-ima.

Prošlog meseca, španski ministar spoljnih poslova, Oskar Puente, posetio je Maroko kako bi sproveo plan u delo, rekavši da će datum biti određen "što je pre moguće" za sastanak na kojem će se konačno utvrditi transportna veza.

Ako se zaista ostvari, sam tunel bi bio dug 27,6 km. U ovom ranoj fazi, nema potvrđenih troškova - ali se procenjuje da bi željena ruta mogla da košta i milijarde evra.

Tokom svog sastanka sa zvaničnicima u marokanskoj prestonici Rabat, Puente je navodno rekao da će pozitivni odnosi između dve nacije pomoći u promociji razvoja bolje infrastrukture i transportnih veza.

U februaru 2023. godine, Puenteova prethodnica Rakel Sančez obnovila je razgovore o projektu.

"Ubrzaćemo studije koje su započele obe zemlje pre 40 godina. Strateški projekat za Španiju i Maroko, ali i za Evropu i Afriku", rekla je ona.

Do sada je španska vlada dodelila 2,3 miliona evra sredstava za SECEGSA kako bi detaljnije istražila ovo.

Prema sajtu za vesti o železnici Railtech.com, ruta tunela ići će od Punta Paloma u Tarifi do Punta Malabata u zalivu Tanger. Biće iskopan do maksimalne dubine od 300 metara i imati maksimalni nagib od tri procenta. Završetak projekta procenjuje se na pet godina - što znači da bi mogao biti spreman do fudbalskog spektakla 2030. kao efikasan način povezivanja ove dve zemlje.

(JA/EUpravo zato/Euronews)