Mišlenove zvezdice konačno su stigle u Srbiju. Dva beogradska restorana sada mogu da se pohvale ovim prestižnim gastronomskim priznanjem. Ali, šta su Mišlenove zvezdice, odakle su potekle, koja je njihova svrha?

Izraz "Mišlenova zvezdica" je svetski poznata oznaka za restorane koji pružaju izuzetno visok kvalitet hrane i usluge. Za ovu titulu kažu da je Oskar u svetu gastronomije. Ipak, priča nije krenula od gastronomije, jer je Mišlen, koji dodeljuje zvezdice, zapravo kompanija koja se bavi proizvodnjom guma, i to dobro poznata i uspešna na tom polju.

Restorani u Srbiji za zvezdicama

"Mišlenov vodič" objavio je listu restorana u Srbiji koji će na svom ulazu nositi prestižne zvezdice, prvi put u Srbiji. Dva restorana su se popela lestvicu više, te su dobila Mišlenove zvezdice. Prvi restoran je "Fleur de Sel" u Novom Slankamenu, a drugi restoran koji je dobio ovu prestižnu nagradu je restoran "Langouste". U Srbiji već postoje restorani koji su u Mišlenovom vodiču – dakle bez zvezdice.

Ipak, kako piše CNN, za šefove i vlasnike restorana, priznanje od proizvođača guma Mišlen, starog jedan vek, životni je san. Koreni onoga što je izraslo u neverovatno uticajan vodič za rangiranje nisu potekli od namere da se gosti odvedu u najkvalitetnije restorane. U pitanju je bila pomalo podmukla reklamna kampanja, koja je sada legendarna po svom uspehu.

Priča o braći Mišlen koji su imali biznis, ali i problem

U poznim godinama 19. veka, braća Andre i Eduar Mišlen imali su biznis, ali i problem. Osnovali su kompaniju za proizvodnju guma, sa sedištem u gradiću Klermon-Feran, oko četiri sata južno od Pariza. U to vreme, bilo je manje od 3.000 automobila u njihovoj rodnoj Francuskoj. Vožnja bilo gde nije baš bila jednostavan podvig – nije postojala raširena mreža puteva a do benzina je bilo teško doći. Morali su da daju ljudima razlog da više voze.

Zato su naprisali crvenu džepnu knjigu poznatu kao Mišlenov vodič.

U predgovoru prvog izdanja iz 1900. godine, Andre je objasnio svrhu vodiča – da "vozaču pruži sve potrebne informacije za putovanje u Francuskoj – gde da natoče gorivo, poprave automobil, kao i gde da pronađu prenoćište i hranu".

Braća su mislila da ako ljudi budu vozili više, na kraju će to dovesti do toga da će im se gume više habati, što će, kao rezultat, povećati njihovu kupovinu.

Neko vreme, vodič je deljen besplatno, ali to se promenilo pošto je Andre video jedan primerak koji je u jednoj garaži iskorišćen da se podupre klupa, prema kompaniji. Odluku da se naplaćuje umesto da se oslanja na oglašavanje došla je "kako su automobili postajali jeftiniji i bolje radili", prema knjizi Olivijea Darmona "Prvih sto godina Mišlenovog čoveka", koja je kasnije prevedena na engleski.

pravljenje hrane u Silu, restoranu sa nula otpada
Daniel LEAL / AFP / Profimedia Londonski restoran je prvi koji se trudi da ima nula otpada

Više Francuza je poželelo da obiđe zemlju

Kao rezultat, više Francuza je imalo želju da obiđe zemlju, zbog čega je Mišlenov vodič bio sve važniji. Da bi dodatno pomogao vozačima, Mišlen je otvorio kancelarije gde su turisti mogli da se konsultuju sa stručnjacimakako bi napravili planove putovanja i dobili mape za putovanja širom Evrope.

Nema dokaza da je vodič povećao prodaju guma. Međutim, obezbedio je nove prihode kompaniji i poslužio kao javno sredstvo za jačanje poverenja ljudi u vožnju, naveo je Darmon.

Danas, Mišlen je kompanija čija tržišna vrednost iznosi skoro 24 milijarde dolara i proizvodi blizu 200 miliona guma godišnje. Mišlenov vodič sada pokriva više od 30.000 restorana na tri kontinenta, a prodato je više od 30 miliona vodiča.

Do kraja 1920-ih, Mišlenove preporuke restorana u vodičima postale su toliko uticajne, da su podstakle braću da pokrenu novu avanturu – da angažuje tajne degustatore, današnje inspektore, da utvrde da li je neki restoran fino mesto za obedovanje. Ako jeste, dobijao bi jednu zvezdicu.

Kako funkcioniše ocenjivanje?

Danas se Mišlen u potpunosti oslanja na tim stručnjaka koji rade puno radno vreme, posvećeni su isključivo obilasku restorana i proceni njihove ponude. Ovi profesionalci poseduju strast prema hrani, istančano čulo ukusa, oštro oko za detalje i sposobnost da pažljivo uporede različita jela. Neretko se trude da se neprimetno uklapaju u okruženje i ponašaju se kao obični gosti.

Svaka poseta restoranu zahteva detaljan izveštaj o iskustvu, a nakon određenog broja poseta, stručnjaci se okupljaju kako bi odlučili koji restoran zaslužuje Mišlenovu zvezdicu. Ono što Mišlen izdvaja od drugih jeste to što isključivo njihovi eksperti obilaze restorane, dok se ostale kompanije oslanjaju na recenzije posetilaca.

Mišlenove zvezdice ocenjuju restorane u rasponu od 0 do 3, pri čemu stručnjaci najviše pažnje posvećuju kvalitetu hrane, profesionalnosti usluge i pripremi jela. Dekor enterijera i postavka stola igraju manju ulogu u ocenjivanju. Fokus je prvenstveno na hrani, a kriterijumi za dodelu zvezdica su sledeći:

  • Jedna zvezda: Odličan restoran u svojoj kategoriji, idealan za odmor tokom putovanja, sa konzistentno visokim standardom pripreme hrane.
  • Dve zvezde: Restoran vredan posebnog obilaska, sa izuzetnom kuhinjom i jelima pripremljenim s velikom pažnjom i veštinom.
  • Tri zvezde: Restoran koji se ističe nesvakidašnjom kuhinjom, vredan posebnog putovanja, sa vrhunskim jelima koja često uključuju retke i kvalitetne sastojke.

(Eupravo zato/JA)