Jedan od najvažnijih spoljnotrgovinskih partnera Srbije u Evropskoj uniji je Nemačka. U pitanju je jedan od najznačajnih investitora u Srbiji, što pokazuje i brojka od 860 registrovanih aktivnih privrednih subjekata čiji su većinski vlasnici državljani Nemačke. U korist ovom argumenta ide i tvrdnja Alexandera Markusa, izvršnog člana UO Nemačko-srpske privredne komore, da je 87 odsto anketiranih nemačkih kompanija odgovorilo da bi opet investirale u Srbiju, ukoliko bi postojala inicijativa.

Sa Markusom razgovaramo o Nemačko-srpskoj privrednoj komori i njenoj ulozi u poboljšanju poslovnog okruženja u Srbiji, a odgovara i na pitanje koje interesuje mnoge: kako da izgradimo zajedničko poverenje.

Kako procenjujete trenutno poslovno okruženje za kompanije u Srbiji?

"Poslovno okruženje u Srbiji je zaista dobro. Tokom našeg poslednjeg istraživanja, 87% od anketiranih kompanija odgovorilo je da bi ponovo investirale u Srbiju ukoliko bi postojala inicijativa za tako nešto. Takođe kompanije koje već posluju ovde, se šire, što je veoma dobar znak."

Kako Nemačko-srpska privredna komora doprinosi poboljšanju poslovnog okruženja?

"To radimo na nekoliko različitih nivoa. Pre svega, imamo odbore koji se bave najvažnijim temama za naše članove. Trenutno imamo devet takvih odbora. Ovi odbori se bave različitim tematskim pitanjima, na primer, dualnim obrazovanjem, logistikom ili pravnim okvirom. Većina ovih aktivnosti nije vidljiva u javnosti jer direktno sarađujemo sa Vladom, sa Vladinim institucijama. Mi im govorimo - ovaj tim morate pomeriti malo na desno i ovaj tim na levo. I već to poboljša poslovno okruženje."

Šta možemo zajedno da uradimo kako bismo izgradili poverenje?

"Mislim da je veoma važno da ljudi u Srbiji, kao i poslovni ljudi, imaju objektivniju sliku o Evropskoj uniji i šta bi pristup Srbije Evropskoj uniji značio. Ovde ima mnogo vesti i tumačenja. Ja sam sam iz Evropske unije. Ja sam iz Nemačke. Znam da Evropska unija nije savršena, ali s druge strane, to je najuspešniji projekat mira koji imamo u ovom regionu od Drugog svetskog rata."

Da li platforme poput EUpravo zato mogu da doprinesu boljem razumevanju i poboljšanju poslovnih odnosa?

"Siguran sam, kako zamišljam ovu platformu, da se radi o informacijama o Evropskoj uniji i informisanju poslovnih ljudi o tome šta mogu da urade, na šta mogu da računaju u Srbiji, šta može da im pomogne, i kakve podsticaje bi dobili ako investiraju u Srbiju. Sve ovo su veoma važne informacije, i pomažu kompanijama prilikom odluke da li da dođu u Srbiju ili ne."

(JA/EUpravo zato)