Pregovaračko poglavlje 4, koje se odnosi na slobodno kretanje kapitala, deo je Klastera 2 – Unutrašnje tržište u okviru procesa pristupanja Srbije Evropskoj uniji. Ovo poglavlje još uvek nije otvoreno, a trenutno ne postoje merila za njegovo otvaranje, što znači da Srbija nije dobila specifične tehničke ili pravne uslove koje mora ispuniti pre početka pregovora.

Pravni okvir slobodnog kretanja kapitala u EU

Pravne tekovine Evropske unije (EU) u oblasti slobodnog kretanja kapitala zasnovane su na odredbama Ugovora o funkcionisanju EU, posebno članovima 63. do 66.. Ove odredbe obavezuju države članice da uklone sva ograničenja kretanja kapitala, kako unutar EU, tako i između EU i trećih zemalja, uz određene izuzetke.

Pojmovi i tipovi kapitalnih kretanja definisani su u Prilogu 1 Direktive 88/361/EEZ, koji daje klasifikaciju kretanja kapitala po ekonomskoj prirodi imovine (aktive) i obaveza (pasive) na koje se odnose.

Ova klasifikacija uključuje:

  • Direktna strana ulaganja
  • Ulaganja u nekretnine (kupovina zemljišta, zgrada i pravo na njihovu izgradnju ili korišćenje)
  • Transakcije hartijama od vrednosti na tržištu kapitala i novca
  • Učešće u investicionim fondovima
  • Depoziti i računi kod finansijskih institucija
  • Krediti i finansijski zajmovi, uključujući i one za trgovinske i uslužne transakcije
  • Garancije, jemstva i zaloge
  • Prenosi u vezi sa osiguranjem
  • Lična kapitalna kretanja (npr. nasledstva, pokloni, zajmovi)
  • Fizički uvoz/izvoz finansijske imovine
  • Ostala kretanja kapitala (npr. autorske naknade i odštete kada su kapitalne prirode)

Usluge plaćanja na unutrašnjem tržištu EU

Slobodno kretanje kapitala u EU ne obuhvata samo investicije, već i regulisane usluge plaćanja. Pravna regulativa EU uspostavlja jedinstveno evropsko tržište za plaćanje, omogućavajući brze, bezbedne i jeftine prekogranične transakcije u okviru EU.

Tekuća plaćanja (npr. plaćanje usluga, troškovi obrazovanja, porezi i slično) nisu obuhvaćena ograničenjima, jer ne podrazumevaju prenos kapitala, već svakodnevne finansijske tokove između rezidenata i nerezidenata.

Ciljevi EU u ovoj oblasti su:

  • Ujednačavanje prava korisnika platnih usluga
  • Povećanje konkurencije među učesnicima na tržištu plaćanja
  • Smanjenje troškova transakcija

Kreiranje jedinstvene zone plaćanja u evrima – SEPA

SEPA (Single Euro Payments Area) omogućava da plaćanja u evrima između zemalja članica budu jednako jednostavna i povoljna kao nacionalna plaćanja. Prema važećim propisima:

  • Naknade za prekogranična elektronska plaćanja u evrima do određenog iznosa ne smeju biti više od naknada za iste transakcije u zemlji
  • Ovo se odnosi na: kreditne transfere, direktna zaduženja, plaćanja karticama, podizanje gotovine na bankomatima
  • Regulisano je i poslovanje institucija za elektronski novac

Sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma

Zakonodavstvo EU u oblasti borbe protiv pranja novca i finansiranja terorizma zahteva:

  • Identifikaciju klijenata od strane banaka i finansijskih institucija
  • Prijavljivanje sumnjivih transakcija
  • Posebnu pažnju na gotovinske transakcije većih iznosa i predmete visoke vrednosti

Efikasan sistem uključuje saradnju između:

  • Nadzornih tela
  • Organa za sprovođenje zakona
  • Tužilaštva

Koja je korist od slobodnog kretanja kapitala za Srbiju?

Liberalizacija kapitalnih tokova je osnovni uslov za članstvo u EU. To znači da Srbija mora omogućiti:

  • Otvaranje bankovnih računa u inostranstvu
  • Davanje kredita i zajmova nerezidentima
  • Unošenje i iznošenje gotovine bez ograničenja
  • Jednaka prava za građane EU i domaće građane u vezi sa kupovinom nekretnina

Kada Srbija postane članica EU, koristi će imati:

  • Građani – više izbora u pogledu banaka i platnih usluga, manji troškovi transfera
  • Preduzetnici i investitori – lakši pristup kapitalu i evropskom tržištu
  • Institucije – veća bezbednost kroz usklađene propise protiv finansijskog kriminala

Usklađivanjem sa zakonodavstvom EU, Srbija jača svoj finansijski sistem, obezbeđuje pravedne i transparentne uslove poslovanja i doprinosi efikasnoj borbi protiv finansijskog kriminala.

(EUpravo zato/MEI)