Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave i Program Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP) predstavili su analizu rada Jedinstvenih upravnih mesta (JUM) i preporuke za dalje unapređenje ove javne usluge.
U 69 lokalnih samouprava širom Srbije, JUM čini pristup uslugama javne uprave bržim, jednostavnijim i efikasnijim za građane i privredu, omogućavajući im da dobiju više usluga lokalnih i nacionalnih institucija na jednom mestu.
Ministarka državne uprave i lokalne samouprave, Snežana Paunović, istakla je da jedinstvena upravna mesta predstavljaju vidljiv dokaz reforme javne uprave koja građanima omogućava da na jednom mestu, uz podršku obučenih službenika i savremenih digitalnih rešenja, ostvare svoja prava i završe administrativne poslove bez obilaska više institucija. Prema njenim rečima, cilj ovog modela je da se uprava približi ljudima, učini dostupnijom, transparentnijom i usmerenijom na potrebe građana.
"Jedinstvena upravna mesta nisu samo administrativna inovacija, već most između građana i države, mesto gde se vidi da javna uprava može biti servis koji sluša, razume i reaguje. Zadatak svih institucija je da taj most dalje jačaju, unapređuju i šire kako bi bio jednako dostupan svakome, bez obzira na geografske ili društvene razlike", naglasila je ministarka.
Analiza koju je sproveo UNDP u 48 lokalnih samouprava pokazuje jasne koristi jedinstvenih upravnih mesta - od uštede sredstava iz lokalnog budžeta i vremena za građane i građanke, do lakšeg ostvarivanja različitih prava. Na primer, korisnici/e socijalne pomoći, poljoprivrednici i vlasnici/e lokalnih preduzeća koriste usluge JUM kako bi dobili pomoć, subvencije ili obezbedili dozvole. Takođe, pokazalo se da je najveći potencijal za dalji razvoj ove usluge da postane mesto - bilo u vidu fizičkog ili digitalnog šaltera, na kome građani/ke jednim zahtevom pokreću sve neophodne procedure vezane za neki životni događaj. Da bi pružanje usluga građanima na taj način bilo efikasno, analiza preporučuje da se putem elektronskih servisa integrišu sve neophodne procedure i unaprede digitalne veštine javnih službenika/ca u lokalnim samoupravama.
"Javne usluge koje odgovaraju na stvarne potrebe građana i privrede u kombinaciji sa digitalizovanim procedurama za pružanje tih usluga pomažu u izgradnji moderne, odgovorne i inkluzivne javne uprave - kojoj građani mogu da veruju i na koju preduzeća mogu da se oslone", izjavio je Jakup Beriš, stalni predstavnik UNDP-a u Srbiji.
On je dodao da UNDP, u okviru zajedničke inicijative sa Ministarstvom državne uprave i lokalne samouprave, Kancelarijom za informacione tehnologije i elektronsku upravu i NALED-om, pomaže da 10 gradova i opština unapredi digitalne kapacitete i pruža bolje elektronske usluge građanima, što uključuje i obuke za zaposlene.
"Neke od ovih lokalnih samouprava takođe imaju jedinstvena upravna mesta, tako da će im ovaj pilot program pružiti priliku da dodatno poboljšaju i ovu uslugu", pojasnio je Beriš.
Preporuke iz analize doprineće daljem unapređenju rada JUM i biće korišćene prilikom planiranja aktivnosti u okviru sprovođenja Strategije reforme javne uprave za period 2026–2030. godine. Cilj je da JUM postanu standardan model pružanja javnih usluga koji objedinjavanjem postupaka različitih nivoa vlasti olakšava komunikaciju građana sa državom i doprinosi većem poverenju u institucije.
Događaju su prisustvovali predstavnici i predstavnice državnih institucija, lokalnih samouprava, međunarodnih organizacija, kao i stručnjaci iz oblasti digitalne uprave.
(EUpravo zato/UNDP)