Nemačka i Velika Britanija sklopile su Sporazum o prijateljstvu koji podrazumeva bližu saradnju ove dve zemlje. Dokument od 27 stranica potpisali su nemački kancelar Fridrih Merc i britanski premijer Kir Starmer, predstavlja "potvrdu i proširivanje nemačko-britanskog partnerstva" i obećava više trgovine, više razmene, a pre svega više bezbednosti i regionalne saradnje. Upravo u tom delu sporazuma, pominje se i Zapadni Balkan, što je izazvalo posebnu pažnju regiona.

Kao cilj sporazuma formuliše se da su obe zemlje "vođene željom da, u svetlu suštinskih promena u geopolitičkom okruženju, udruže svoje snage kako bi svojim građankama i građanima, kao i svojim otvorenim, demokratskim društvima, obezbedile budućnost obeleženu blagostanjem, bezbednošću i održivošću."

Šta predviđa Sporazum o prijateljstvu i koje oblasti obuhvata?

· Bezbednost - Nemačka i Velika Britanija potvrđuju blisku saradnju u toj oblasti. Upadljivo je da se ugovara klauzula o uzajamnoj pomoći, koja treba bilateralno da dopuni član 5 NATO ugovora.

Tamo se navodi:

"Svesne bliske podudarnosti svojih suštinskih interesa i u uverenju da ne postoji strateška pretnja za jednu stranu koja ne bi bila i strateška pretnja za drugu, ugovorne strane kao bliski saveznici potvrđuju svoju duboku posvećenost međusobnoj odbrani i pružaju jedna drugoj pomoć u slučaju oružanog napada na drugu ugovornu stranu, uključujući i vojna sredstva," i trebalo bi da važi i u novim oblastima, poput sajber-bezbednosti, piše DW.

· Politika naoružanja - Dogovorena je, na primer, izrada rakete s dometom većim od 2.000 kilometara. Taj cilj su Nemačka i Britanija već objavile sredinom maja. Takav sistem naoružanja još ne postoji iz evropske proizvodnje.

Takođe se planira i bliža saradnja u razvoju bespilotnih vazdušnih sistema, projektima poput oklopnog transportnog vozila "Bokser“, na istočnom krilu NATO i u oblasti podvodne bezbednosti u Severnom moru. Saradnja u izvozu oružja trebalo bi da bude proširena. Izvoz zajednički proizvedene vojne opreme treba da bude olakšan. Nemačka je do sada, zbog vrlo strogih pravila, često kočila takve projekte. Britanci se nadaju da će promena kursa doneti dodatni izvoz u vrednosti od više milijardi.

Nemačka vojska
Nemačka vojska Foto: Michele Ursi/Shutterstock

· Ukrajina - Obe zemlje obavezale su se da će nastaviti da podržavaju Ukrajinu – u njenoj odbrani od Rusije, ali i u obnovi.

· Zapadni Balkan - Velika Britanija takođe želi da se uključi u tzv. Berlinski proces, koji treba da približi zemlje Zapadnog Balkana Evropskoj uniji kroz pojačanu međuregionalnu saradnju.

· Migraciona politika - Za suzbijanje neregularnih migracija dve zemlje žele da uspostave sopstveni akcioni plan. Borba protiv trgovine ljudima biće unapređena, između ostalog, kroz međusobnu pravnu pomoć, podršku u gonjenju kriminalaca i efikasne granične kontrole.

Više od 20.000 izbeglica prešlo je Lamanš od početka godine. Nemačka važi kao tranzitna tačka za gumene čamce i drugu opremu, i kao prolazna stanica za migrante. Takođe, trebalo bi pojačati saradnju u borbi protiv prekograničnog kriminala. To se posebno odnosi na pranje novca, ilegalne finansijske tokove i trgovinu drogom.

· Putovanja - Do kraja godine trebalo bi da budu omogućena putovanja školskih grupa bez viza između Ujedinjenog Kraljevstva i Nemačke. Trenutno je problem što učenici bez nemačkog pasoša – npr. iz Sirije ili Avganistana – moraju da traže vizu za Veliku Britaniju. To je često komplikovano. Kako ta deca ne bi bila faktički isključena iz školskih ekskurzija, neke škole trenutno potpuno odustaju od razmene s Velikom Britanijom.

Od kraja avgusta biće olakšano putovanje Britanaca u Nemačku kroz takozvane "E-Gates“ terminale na graničnim prelazima. Razlog za trenutnu regulativu je to što Britanija ne samo da je napustila EU, već nikada nije ni pristupila Šengenskom prostoru – što stvara znatne probleme Britancima pri putovanjima u Uniju.

· Ekonomija - Dogovoren je nemačko-britanski ekonomski forum. Saradnja bi trebalo da se proširi u oblastima visoke tehnologije i poslovnih finansija.

· Energetika - Obe zemlje žele da sarađuju u snabdevanju energijom preko Severnog mora i u izgradnji infrastrukture za vodonik i CO₂.

· Saobraćaj - Za deset godina trebalo bi da saobraćaju prvi direktni vozovi iz Nemačke za Veliku Britaniju – ispod Lamanša. Trenutno je to, zbog kontrole pasoša, moguće samo sa presedanjem. Za realizaciju železničke veze biće formirana radna grupa.

(EUpravo zato.rs)