U mnogim švedskim učionicama polako počinje da se dešava preokret - povratak na staro. Jer, čak i đaci osnovnih škola već godinama se podučavaju gotovo isključivo digitalno. A pre samo pet godina školske vlasti su u nacionalnim smernicama preporučile korištenje digitalnih nastavnih sredstava kao što su laptopi ili aplikacije i da ne koriste udžbenike.
Međutim, pokazalo se da je to imalo i nedostatke, kaže učiteljica Džanet Viberg.
"Kod đaka je smanjena brzina čitanja, manji je vokabular i lošije razumevanje pročitanog. Verujemo da je to zato što smo previše radili digitalno".
Švedski školski sistem je liberalizovan. Pored državnih škola postoje i brojne privatne, a osnovna škola traje devet godina. Obrazovna politika se ne sprovodi centralno, škole i nastavnici pristupaju digitalnoj nastavi na različite načine. Švedska konzervativna vlada to želi da promeni i nastavnicima će ukoro dati nove smernice.
U fokusu: učenici osnovnih škola
Švedska vlada je za vraćanje knjiga u škole samo ove godine na raspolaganje stavila 60 miliona evra. Ministarka za obrazovanje Lota Edholm posebno zahteva da učenici osnovnih škola ponovo više čitaju.
"Problem s digitalizacijom je što je većim delom nametnuta odozgo. Prosvetni radnici su bili protiv, ali su imali osećaj da ih niko nije slušao. Digitalna nastavna sredstva su za stariju decu. Znamo da, prema istraživanjima mozga, mala deca uopšte ne bi trebalo da dolaze u kontakt sa ekranima".
Kako je dodala, mnogi roditelji takođe žele da se vrate knjige.
"Jer, sa knjigom mogu lakše da razumem šta dete treba da nauči za sledeći test, umesto da im se daje neki papir ili samo link", kaže ministarka Edholm.
Najbolje je kombinovati knjige i laptop
Švedske školske vlasti takođe ukazuju na ulogu nastavnika koji bi se na pravi način nosili sa novim mogućnostima. U svakom slučaju, učiteljica Viberg ne želi da drži nastavu potpuno bez laptopa.
"Budućnost je digitalna. Moramo da učimo decu o ovom svetu i na pravi način. Da ponovo imam izbor, izabrala bih kombinaciju”, kaže Viberg.
Inače, u Švedskoj trenutno nije neobično da učenici četvrtog razreda već imaju mobilni telefon. Deca takođe ne nose teške torbe - zato što nastavu prate digitalno, na laptopu ili tabletu.
(JA/EURACTIV.rs/Dojče Vele)