Deca će u Švedskoj početi da idu u školu sa šest godina, a ta novina stupa na snagu od 2028.
To znači da će mali Šveđani kretati godinu dana ranije u školu jer se ukida obavezno predškolsko obrazovanje za šestogodišnjake.
Vladajuća koalicija desnog centra, predvođena Umerenima uz podršku desničara, najavilia je plan uoči predstavljanja novog budžeta za 2025. godinu. Plan podržavaju i levičarske Socijaldemokrate.
Ministar prosvete, Johan Person, rekao je da "škola mora da se vrati osnovama" i da će biti jačeg fokusa na ranom učenju pisanja i čitanja kao i na matematici.
"To bi đacima trebalo da omogući da imaju bolje prilike da razviju osnovne veštine poput čitanja, pisanja, brojanja i da postignu ciljeve tokom nastave", napomenuo je.
Kritičari smatraju da se ovakav program kosi sa istraživanjima koja pokazuju da se deca najbolje razvijaju ukoliko se nalaze u sredini u kojoj se uči kroz igru i kada se podstiču da istražuju, stvaraju i jačaju svoju kreativnost i radoznalost.
Sindikati su takođe zabrinuti da bi veliki broj predavača, specijalizovanih za predškolski uzrast, mogao da ostane bez posla.
"Stavljanjem šestogodišnjaka u formalniji školski okvir, rizikujemo da izgubimo ključne metode, zasnovane na igri, koje su pokazale da su dobre za dečji razvoj. To nije samo želja pedagoga, studije potvrđuju da je igra ključna za rano učenje i razvoj kritičnih veština poput jezika i rešavanja problema", rekao je Kristijan Ejdevald, gostujući profesor ranog dečjeg učenja na Univerzitetu Soderton, preneo je "Guardian".
Ejdevald je deo grupe akademika koji izučavaju decu i pedagogiju.
Sa druge strane, bilo je i stručnjaka koji novi plan smatraju pozitivnim.
Johanes Vestberg, profesor obrazovanja sa Univerziteta Groningen u Holandiji, smatra da ovaj potez ima smisla i nada se da će švedsko školstvo da bude više ujednačeno sa ostatkom Evrope.
Novi budžet Švedske podrazumeva i neke druge mere koje će se ticati obrazovanja poput "škole za hitne slučajeve", a služiće da se privremeno prebace deca koja su imala problema tokom nastave.
Takođe, više će se ulagati u udžbenike, kako bi se uhvatili u koštac sa zavisnošću od ekrana, i obuke nastavnika.
U Švedskoj inaće vlada filozofija da je najvažnije da deca školu ne doživljavaju kao stres, sve je prilagođeno njima i strogo se vodi računa o ravnopravnosti, jednakosti, isticanju sličnosti - a ne razlika. Brine se o tome da deca budu odmorna, srećna i zadovoljna.
Kako to zaista izgleda u praksi, dočarala nam je Emilija Čukić, poreklom iz Srbije, koja već godinama u Švedskoj predaje fizičko vaspitanje u Stokholmu.
(EUpravo zato/Guardian)