Projekti zelene energije nisu baš uvek oberučke prihvaćeni u Nemačkoj.
Zato, da bi građani u tradicionalno rudarskoj rurskoj oblasti lakše prihvatili prelazak sa lignita na obnovljive izvore, osmišljeno je inovativno rešenje - instaliranje solarnih sistema duž auto-puteva u području u blizini površinskog kopa Garzweiler.
Ovaj pilot-projekat bi mogao postati jedan od modela za energetsku tranziciju.
Površinski rudnik lignita Garzweiler u nemačkoj pokrajini Severna Rajna-Vestfalija decenijama je znatno uticao na život ljudi. Poslednjih nekoliko godina, iako kop još uvek nije zatvoren, u prvi plan izbijaju pitanja buduće namene i rekultivacije, zbog čega je osnovan Landfolge Garzweiler, međuopštinska asocijacija za rehabilitaciju i prenamenu zemljišta.
Projekti obnovljivih izvora energije su deo rešenja za nadomeštavanje lignita, međutim vetroturbine i solarne farme često nailaze na značajan otpor javnosti u Nemačkoj.
"Aktivističke grupe protestuju protiv vetroparkova ili izgradnje dalekovoda, a u mnogim oblastima vodi se borba za buduću namenu zemljišta", naveo je Folker Milhen, direktor uprave Landfolge Garzweilera.
Za optimalno iskorišćavanje energije sunca, treba da se koriste i krovovi i zelene površine. Da bi javnost lakše prihvatila obnovljive izvore energije, asocijacija je predložila je inovativno rešenje - solarni auto-put.
Veliki potencijal za razvoj održive infrastrukture
Firma Drees & Sommer je izradila studiju izvodljivosti koja pokazuje da je pravno, tehnički i ekonomski moguće instalirati solarne sisteme zbirne snage 24 megavata na deonicama auto-puteva u blizini ugljenokopa Garzweiler ukupne dužine 30 kilometara.
Planirano je postavljanje panela na nasipima uz auto-put A44n i na zvučnim barijerama uz auto-put A46. Stručnjaci su analizirali pitanja poput izbora tehnologije, lakoće implementacije i ekonomske održivosti, kao i potencijalne modele operatora i vremenske okvire.
"Naše istraživanje pokazalo je veliki potencijal solarnih auto-puteva za razvoj održive infrastrukture", rekao je Aleksander Forkeper, viši konsultant u kompaniji i dodao da ne može svaka deonica auto-puta biti pogodna za proizvodnju solarne energije, kao i kod projekata na zemlji, i ovde sistemi moraju biti pažljivo planirani.
Ipak, u kompaniji veruju da pilot-projekat za instalaciju solarnih panela uz auto-put kod Garzweilera može da se primeniti na nacionalnom nivou.
"Sa 13.200 kilometara, nemačka mreža auto-puteva je četvrta po dužini u svetu," pojasnio je Forkeper.
Fraunhofer institut za solarne energetske sisteme izračunao je da je pet odsto Nemačke teritorije pokriveno saobraćajnicama, što pored auto-puteva uključuje i parkinge i zvučne barijere, dok potencijal saobraćajnica iznosi dodatnih 300 gigavata solarne energije.
Poređenja radi, do aprila 2024. godine, u Nemačkoj su na krovovima i zemlji instalirani fotonaponski sistemi ukupnog kapaciteta od 81,5 gigavata.
Za udruženje Landfolge Garzweiler, ideja solarnih auto-puteva je značajan korak, ali planiraju još neke projekte.
Jedan od njih je i Inovacioni park obnovljivih izvora energije, čiji je cilj uspostavljanje velikog integrisanog energetskog sistema za generisanje, skladištenje, distribuciju i korišćenje energije u okviru pet podprojekata.
Solarni krovovi iznad auto-puta
Podaci ukazuju na obećavajući potencijal auto-puteva za proizvodnju energije, pa se širom Nemačke sprovode i drugi solarni pilot-projekti.
U Ludvigsfeldu, južno od Berlina, gradska vlast planira postavljanje solarnog krova iznad auto-puta A10.
Na taj način se izbegava zauzimanje zemljišta, a inicijativa nudi i druge pozitivne strane kao što su smanjenje buke i zaštita saobraćajnice i vozila od vrućine ili padavina.
Jedan pilot-projekat je sproveden u saveznoj pokrajini Baden-Virtemberg, pa je tako na auto-putu A81 je u oktobru 2023. postavljen krov od solarnih panela visok pet i po metara.
Pored nemačkih auto-puteva nalazi se veliki broj solarnih farmi.
Kako bi postigla klimatsku neutralnost u upravljanju tom mrežom, krovna savezna agencija Autobahn planira da postepeno poveća kapacitet fotonaponskih sistema.
Nemačko zakonodavstvo ide u prilog ovim investicijama.
Zakon o obnovljivim izvorima energije definiše koridore do 200 metara od ivice kolovoza kao prioritetne oblasti za postavljanje solarnih sistema, dok je nedavno ublažena zabrana postavljanja postavljanja solarnih sistema unutar 40 metara od same saobraćajnice, omogućavajući dodatne kapacitete za solarne projekte.
Tako se čak i zemljišta koja su vrlo blizu puta mogu koristiti za solarnu energiju.
Fotonaponski putevi
Stručnjaci su razmatrali upotrebu same površine puta za proizvodnju solarne energije uz pomoć integrisanih panela, mada toga još nema u Nemačkoj.
Eksperiment na saobraćajnici prvog reda D5 u Holandiji 2016. godine nije bio uspešan zbog oštećenja koje je saobraćaj prouzrokovao na površini puta odnosno na solarnim ćelijama, a u ovoj zemlji je postavljena i solarna biciklistička stazu dužine 70 metara.
Za sada najuspešniji solarni put je napravljen u Kini.
U Đinanu, glavnom gradu istočne kineske provincije Šandung, 2017 godine otvoren je jedan kilometar solarnog auto-puta. Solarne ćelije su ugrađene u površinu ispod providnog materijala a godišnje generišu jedan gigavat-sat električne energije.
(M.A./EUpravo zato/balkangreenenergynews.com)