Evropska komisija odobrila je paket državne pomoći za izgradnju prve nuklearne elektrane u Poljskoj.Nuklearna elektrana, sa kapacitetom proizvodnje električne energije do 3.750 MW, planirana je da počne sa radom u drugoj polovini 2030-ih godina. Projekat ima centralnu ulogu u strategiji Poljske za dekarbonizaciju proizvodnje električne energije.
U septembru 2024. godine, Poljska je obavestila Komisiju o svom planu da podrži kompaniju Polskie Elektrownie Jądrowe sp. z o.o. ("PEJ"), koja je u potpunom državnom vlasništvu, u izgradnji i radu nove nuklearne elektrane u Lubiatowo-Kopalino.
Projekat se sastoji od tri nova nuklearna reaktora, svaki sa kapacitetom od 1.250 MW. Ukupni kapitalni troškovi projekta procenjeni su na oko 42 milijarde evra (178 milijardi PLN) u nominalnom iznosu.
Poljska planira da obezbedi direktnu podršku u vidu dvostrukog ugovora o razlici cena (two-way contract for difference), koji će omogućiti stabilne prihode nuklearnoj elektrani tokom perioda od 40 godina. Prema ovom ugovoru, država Poljska će plaćati PEJ-u ako tržišne cene padnu ispod dogovorene cene (strike price), koja će biti određena prema jasnoj metodologiji koju je Komisija pregledala. Ako tržišne cene pređu ovu cenu, PEJ će platiti razliku poljskoj državi.
Korisnik će takođe imati koristi od učešća u kapitalu koje pokriva oko 30 posto troškova projekta, kao i od državnih garancija koje pokrivaju 100 posto duga koji PEJ uzme za finansiranje projekta, što odražava pretpostavku Poljske u pogledu finansijske strukture projekta.
U decembru 2024. godine, Komisija je pokrenula formalnu istragu o predloženom paketu podrške Poljske za nuklearni projekat. Istraga se fokusirala na prikladnost i proporcionalnost pomoći, moguće poremećaje na tržištima električne energije, i usklađenost mere sa relevantnim odredbama prava EU.
Tokom istrage, Komisija je primila više komentara zainteresovanih trećih strana. Ovi doprinosi su uglavnom podržali projekat i istakli njegov strateški značaj za dugoročnu energetsku bezbednost Poljske i ciljeve dekarbonizacije.
Tokom detaljne istrage, Poljska je revidirala ključne elemente paketa pomoći kako bi odgovorila na zabrinutost Komisije.
Da bi se osiguralo da pomoć bude prikladna, proporcionalna i da ne narušava konkurenciju na unutrašnjem tržištu, Poljska se obavezala na nekoliko značajnih prilagođavanja:
· Skraćen period direktne podrške: Period CfD je smanjen sa 60 na 40 godina.
· Revidirana formula naknade: Dizajn CfD je revidiran kako bi se osigurala snažna podsticajna sredstva za PEJ da efikasno upravlja elektranom i reaguje na tržišne signale. Ovaj dizajn, gde elektrana dobija naknadu za dostupnost za proizvodnju električne energije, a ne za samu proizvodnju, pomaže u ograničavanju poremećaja i ne utiče na obnovljive izvore, podržavajući efikasniji i dekarbonizovani sistem električne energije.
· Kalibracija cene: Poljska će postaviti cenu CfD koristeći model discounted cash flow koji uzima u obzir učešće u kapitalu i državne garancije, čime se osigurava da ukupna pomoć bude ograničena na finansijsku prazninu projekta. Finansijski model takođe osigurava da PEJ dobije stopu povraćaja u skladu sa tržišnim očekivanjima za uporediv projekat, čime se garantuje proporcionalnost državne pomoći.
· Mehanizam za sprečavanje prekomerne nadoknade: Poljska je uvela poseban kontrolni mehanizam prema kojem svi dodatni profiti koji premašuju ono što je potrebno za tržišnu stopu povraćaja moraju biti podeljeni sa državom. Ovaj mehanizam važi tokom celog radnog perioda elektrane. Takođe, Poljska će redovno pregledati jasno definisane varijable troškova korišćene u finansijskom modelu za određivanje cene CfD, kako bi se osiguralo da ne dođe do prekomerne nadoknade zbog nesigurnosti u kapitalnim i operativnim troškovima.
Da bi se smanjili rizici povezani sa koncentracijom tržišta i sprečilo da pomoć bude preneta na potrošače, Poljska se obavezala na stroge uslove u vezi sa trgovinom električnom energijom.
Najmanje 70 posto godišnjeg proizvodnog kapaciteta elektrane će biti prodato na otvorenom tržištu, obuhvatajući tržišta za naredni dan, intradnevna i tržišta fjučersa, tokom celog životnog veka elektrane. Preostala proizvodnja može biti prodavana putem aukcija sprovedenih po objektivnim, transparentnim i nediskriminatornim uslovima. Poljska je takođe obavezala da PEJ bude pravno i funkcionalno nezavisan od drugih glavnih operatera na poljskom tržištu električne energije.
Na ovoj osnovi, Komisija je zaključila da je poljska mera u skladu sa pravilima EU o državnoj pomoći.
(EUpravo zato.rs)